• Arbeidsrechter.nl
    ▲
    • Trefwoorden
    • Inhoudsopgave
  • Specialisten raadplegen
    ▲
    • Bijstand door een specialist
    • Arbitrage door de arbeidsrechter
    • Klachtencommissie ongewenst gedrag
    • Ontzorgen in complexe arbeidszaken
  • Opleidingen Arbeidsrecht
    ▲
    • Overzicht
    • Opleidingen
    • – Opleiding Leergang Arbeidsrecht
    • – Opleiding Specialist Arbeidsrecht
    • Cursusdagen arbeidsrecht
    • – Cursusdagen Arbeidsrecht
    • – Incompany Arbeidsrecht
  • Over AN-i
  • Onderdeel van arbeidsrechtkantoor AN-i
  • Specialisten raadplegen
    • Bijstand door een specialist
      • Gratis adviesgesprek met een specialist in het arbeidsrecht
        Onze specialisten bemiddelen en procederen bij rechtbanken
    • Klachtencommissie ongewenst gedrag
      • Onderzoek naar seksuele intimidatie, discriminatie, pesten en agressie
    • Arbitrage door de arbeidsrechter
      • Officiele rechtspraak, snel en onafhankelijk
  • Opleidingen arbeidsrecht
    • Volledig overzicht:
      • Overzicht van alle opleiding en cursusdagen
      • Opleiding Leergang Arbeidsrecht
      • Opleiding Specialist Arbeidsrecht
      • Opleiding Strategisch Arbeidsrecht
      • Incompany trainingen Arbeidsrecht
  • Inloggen
  • Facebook
  • LinkedIn

Arbeidsrechter.nl

  • Zoeken met trefwoorden
  • Tonen inhoudsopgave

Welke financiële gegevens moet ik (aan)tonen?

Hoofdstuk 3.0.1.

  • H3.
  • H3.0.
  • H3.0.1.
  • inhoud
  • Specialisten Info
  • Actueel

Hoofdstuk 3.0.1. Welke financiële gegevens moet ik (aan)tonen?







Als de werkgever aangeeft dat hij wegens een slechte of slechter wordende financiële situatie het ontslag van een werknemer of meer werknemer wenst aan te vragen, zal natuurlijk inzicht moeten geven in deze financiële situatie door het overleggen van meerdere stukken met een toelichting daarop. Het gaat hierbij in ieder geval om het volgende:

  • de 2 voorafgaande volledige jaarrekeningen; de liquiditeitsbegroting voor de komende 26 weken (bij gewijzigd en ongewijzigd beleid);
  • de volledige resultatenrekening van het lopende boekjaar tot en met datum indiening ontslagaanvraag in dezelfde vorm als in de jaarrekening(en) van de voorafgaande jaren (geen kolommenbalans);
  • een prognose van de resultatenrekening van de onderneming voor de komende 26 weken bij ongewijzigd beleid;
  • een prognose van de resultatenrekening van de onderneming voor de komende 26 weken bij gewijzigd beleid;
  • Voor het lopende boekjaar tot heden de bedrijfsopbrengst is, wat de brutomarge, het kostentotaal, het bedrijfsresultaat en nettoresultaat is, naast de omvang van het eigen vermogen en balanstotaal.
  • Voor een boekjaar terug: de bedrijfsopbrengst is, wat de brutomarge, het kostentotaal, het bedrijfsresultaat en nettoresultaat is, naast de omvang van het eigen vermogen en balanstotaal.
  • Voor het twee boekjaren terug: de bedrijfsopbrengst is, wat de brutomarge, het kostentotaal, het bedrijfsresultaat en nettoresultaat is, naast de omvang van het eigen vermogen en balanstotaal.
  • Voor het drie boekjaren terug: de bedrijfsopbrengst is, wat de brutomarge, het kostentotaal, het bedrijfsresultaat en nettoresultaat is, naast de omvang van het eigen vermogen en balanstotaal.

Voorgaand stukken dienen toegelicht te worden. Mogelijk dat de accountant een toelichting kan schrijven. Daarnaast is een toelichting nodig van de oorzaak, vereiste bezuiniging en andere kostenbesparende maatregelen.

handleiding-toestemming-ontslag-uwv-economische-redenenhandleiding-toestemming-ontslag-uwv-economische-redenenuitleg-aanvraag-ontslagvergunning-bij-het-UWV-door-economische-situatiehoe-bereik-je-ontslag-bij-het-uwv-bedrijfseconomische-grondenstappenplan-ontslag-uwv-bedrijfseconomische-grondencursus-UWV-ontslag-bedrijfs-economische-redenen

Wat zegt het UWV over welke financiële gegevens (aan)getoond moeten worden?

Om te kunnen beoordelen of de werkgever deze bedrijfseconomische reden terecht aanvoert, moet de werkgever een aantal financiële kerngegevens aanleveren van de laatste drie boekjaren en van het lopend boekjaar. Dit betreft: bedrijfsopbrengst, brutomarge, kostentotaal, bedrijfsresultaat, nettoresultaat, eigen vermogen en balanstotaal. Deze gegevens zijn nodig om een ontwikkeling te kunnen vaststellen in de bedrijfseconomische situatie (rentabiliteit, solvabiliteit). Als de werkgever niet beschikt over de financiële gegevens van de afgelopen drie boekjaren (twee jaarrekeningen als daarin steeds twee boekjaren worden vergeleken), moet de werkgever toelichten waarom niet en dan uiteraard gegevens overleggen waarover hij wèl beschikt.

Prognoses
Verder is inzicht in de resultaten- en liquiditeitsontwikkeling voor de komende 26 weken nodig bij gewijzigd- en ongewijzigd beleid. Hiermee kunnen de effecten van de maatregelen op het resultaat en de liquiditeit aannemelijk worden gemaakt. In aanvulling op de aan te leveren historische, financiële kerngegevens moet de werkgever de volgende gegevens verstrekken:
– De prognoses bij gewijzigd- en ongewijzigd beleid van de resultatenrekening voor de komende 26 weken. Daarmee maakt de werkgever inzichtelijk wat het beoogde effect van de beoogde kostenefficiencymaatregelen is op het resultaat. Dit is van belang met het oog op het herstel van de financiële gezondheid en de proportionaliteit van de arbeidskostenbesparing (rentabiliteitsreden).
– De prognose bij gewijzigd- en ongewijzigd beleid van de liquiditeit voor de komende 26 weken. Daarmee maakt de werkgever inzichtelijk wat het beoogde effect van de beoogde kostenefficiencymaatregelen is op de liquiditeit. Dit is van belang met het oog op het herstel van de financiële gezondheid en de proportionaliteit van de arbeidskostenbesparing (liquiditeitsreden). De liquiditeitsprognose verschilt van de resultatenprognose, doordat het hier expliciet gaat over de ontvangsten en de uitgaven en niet zoals in de resultatenrekening over de opbrengsten en de kosten. De aflossing van een schuld staat bijvoorbeeld niet in de prognose van het resultaat, maar wel in de liquiditeitsprognose.

Overige gegevens
Voorts wordt van de werkgever verlangd aan te geven:
– welk (totaal)bedrag minimaal bespaard moet worden om de onderneming weer financieel gezond te maken;
– welke (andere) kostenbesparende maatregelen zijn en/of worden genomen en om welke bedragen het gaat;
– welk bedrag aan personeelskosten minimaal moet worden bezuinigd;
– welke functie(s) en het aantal arbeidsplaatsen dientengevolge moeten komen te vervallen en waarom juist dit aantal, alsmede hoe de eventueel resterende werkzaamheden worden verdeeld. Teneinde de verschafte informatie te kunnen toetsen moeten verder de volgende documenten worden aangeleverd:
– de volledige resultatenrekening van de onderneming van het lopende boekjaar tot en met de datum indiening ontslagaanvraag;
– de twee voorafgaande volledige jaarrekeningen (met inzicht in drie boekjaren) en als werkgever daarover niet beschikt een toelichting waarom die gegevens ontbreken en daarbij gevoegd de beschikbare, volledige jaarrekening.

Als de onderneming deel uitmaakt van een groep en de oorzaak van de slechte of slechter wordende financiële situatie zowel bij de onderneming als de groep ligt of alleen bij de groep, dan moeten de financiële kerngegevens ook voor de groep worden aangeleverd en zijn bovenstaande financiële gegevens ook van de groep nodig.

Verder zoeken

Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 3 over het einde van een dienstverband via het UWV. Zie voor meer informatie:

Alle vragen over bedrijfseconomisch ontslag door het UWV

 

Voor meer informatie over andere ontslaggronden, kunt u kijken naar:

3.1. Arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege

3.2. Arbeidsovereenkomst eindigt met wederzijds goedvinden

3.3. Opzegging arbeidsovereenkomst zonder toestemming UWV (proeftijd / ontslag op staande voet / pensioen / faillissement / opzegging door werknemer)

3.4. Opzeggen arbeidsovereenkomst met een vergunning van UWV-werkbedrijf (bedrijfseconomisch / langdurig ziekte)

3.5. Ontbinding arbeidsovereenkomst door kantonrechter (overige gronden)

3.6. Ontbindende voorwaarde in de arbeidsovereenkomst en overlijden

3.7. Werkloosheid

3.8. Sociaal-plan en outplacement

Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.


Inhoudsopgave
  • Hst 1. Aangaan en inhoud van de arbeidsovereenkomst
  • Hst 2. Gebeurtenissen tijdens looptijd arbeidsovereenkomst
  • Hst 3. Ontslag
  • Hst 4. Arbeidsvoorwaarden
  • Hst 5. Medezeggenschap, arbo en arbeidstijden
  • Hst 6. Personeelsmanagement
  • Hst 7. Diversen
  • Hst 8. Wetteksten
  • Trefwoorden / Definities

Informatie

Al 20 jaar rechtsprekend
  • Trefwoorden

    Zoeken per trefwoord
  • Inhoudsopgave

    Zoeken op inhoud
  • Nieuws en definities

    Actuele informatie
  • Specialisten info

    Voor onze cursisten

Oplossingen

Juridische bijstand
  • Specialisten raadplegen

    Gratis adviesgesprek met een specialist
  • Arbitrage door de Arbeidsrechter

    Officiele rechtspraak, snel en onafhankelijk
  • Klachtencommissie ongewenst gedrag

    Seksuele intimidatie, discriminatie en agressie
  • Toolboxen in het arbeidsrecht

    Goed gereedschap is het halve werk

Opleidingen

Compleet overzicht van onze opleidingen
  • Opleiding leergang arbeidsrecht

    HBO-niveau - 4 modules
  • Opleiding specialist arbeidsrecht

    Post-HBO-WO-niveau - 8 modules
  • Cursusdagen arbeidsrecht

    Post-HBO/WO-niveau - 4 cursusdagen
  • Imcompany arbeidsrecht

    OR-training & masterclasses advocaten
    • Arbeidsrechtkantoor AN-i

    • © Copyright 2021 Arbeidsrechter | Privacystatement
      • Over AN-i

      • Contact

      • Inloggen cursisten

    • Met onze Social Media komt u ook verder in het arbeidsrecht.

Door gebruik te maken van deze website of andere diensten van Artec Neval ® gaat u akkoord met de Algemene voorwaarden, inclusief de uitsluiting van de aansprakelijkheid voor (type)fouten. Meld een verschrijving