Hoofdstuk 3.0.1. Wat is een liquiditeitsbegroting?
In een liquiditeitsbegroting staan de verwachte inkomsten en uitgaven van een bedrijf per maand of kwartaal. Liquiditeit geeft aan of een bedrijf de rekeningen op korte termijn kan betalen. Als dat zo is, is het bedrijf liquide. Werkgevers kunnen de liquiditeit berekenen. Dat is de verhouding tussen het beschikbare geld en de verplichte betalingen. De uitkomst is een cijfer: een liquiditeitsratio. Bij een liquiditeitsbegroting gaat het enkel om de verwachte ontvangsten en uitgaven, niet om de opbrengsten en kosten.
Wat zegt het UWV over een liquiditeitsbegroting?
Hierbij gaat het om het vaststellen van de liquiditeitspositie ofwel in welke mate de onderneming op korte termijn aan haar verplichtingen kan voldoen. Met de liquiditeitsprognose wordt inzicht gegeven in de mate waarin de onderneming op de korte termijn aan haar verplichtingen kan voldoen.
De werkgever moet de slechte of slechter wordende financiële situatie van de onderneming beschrijven en aangeven wat daar de achterliggende reden van is. Inzicht in de resultaten- en liquiditeitsontwikkeling voor de komende 26 weken is nodig bij gewijzigd- en ongewijzigd beleid. Hiermee kunnen de effecten van de maatregelen op het resultaat en de liquiditeit aannemelijk worden gemaakt. In aanvulling op de aan te leveren historische, financiële kerngegevens moet de werkgever de volgende gegevens verstrekken:
– De prognoses bij gewijzigd- en ongewijzigd beleid van de resultatenrekening voor de komende 26 weken. Daarmee maakt de werkgever inzichtelijk wat het beoogde effect van de beoogde kostenefficiencymaatregelen is op het resultaat. Dit is van belang met het oog op het herstel van de financiële gezondheid en de proportionaliteit van de arbeidskostenbesparing (rentabiliteitsreden).
– De prognose bij gewijzigd- en ongewijzigd beleid van de liquiditeit voor de komende 26 weken. Daarmee maakt de werkgever inzichtelijk wat het beoogde effect van de beoogde kostenefficiencymaatregelen is op de liquiditeit. Dit is van belang met het oog op het herstel van de financiële gezondheid en de proportionaliteit van de arbeidskostenbesparing (liquiditeitsreden). De liquiditeitsprognose verschilt van de resultatenprognose, doordat het hier expliciet gaat over de ontvangsten en de uitgaven en niet zoals in de resultatenrekening over de opbrengsten en de kosten. De aflossing van een schuld staat bijvoorbeeld niet in de prognose van het resultaat, maar wel in de liquiditeitenprognose.
Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 3 over het einde van een dienstverband via het UWV. Zie voor meer informatie.
Alle vragen over bedrijfseconomisch ontslag door het UWV
Voor meer informatie over andere ontslaggronden, kunt u kijken naar:
3.1. Arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege
3.2. Arbeidsovereenkomst eindigt met wederzijds goedvinden
3.5. Ontbinding arbeidsovereenkomst door kantonrechter (overige gronden)
3.6. Ontbindende voorwaarde in de arbeidsovereenkomst en overlijden
3.7. Werkloosheid
3.8. Sociaal-plan en outplacement
Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.