Hoofdstuk 2.1.2.4. Veranderingen die volgens de CAO schriftelijk moeten
Een cao kan voorschrijven dat bepaalde onderwerpen schriftelijk overeengekomen moeten worden. Het verschilt per onderwerp en cao, wat de gevolgen van het niet schriftelijk aangaan zijn. Mogelijk bepaalt de cao dat de mondelinge afspraak nietig is, waardoor het niet tussen partijen geldt. Dat betekent dat ook de medewerker hierop geen beroep kan doen. De regeling in de cao kan bepalen dat de medewerker, een bepaalde regeling die zij mondeling overeenkwamen kan vernietigen. In dat geval geldt het tussen partijen, totdat de medewerker aangeeft dat hij zich hieraan niet (langer) gebonden acht. Bij uitzondering is het beding niet (ver)nietig(baar). Mogelijk geeft de cao dan een andere sanctie, zoals het toekennen van een schadevergoeding aan de medewerker.
Schrijft de cao de schriftelijke vorm voor, dan betekent dit doorgaans dat de volgende afspraken nietig zijn, wanneer zij slechts mondeling zijn overeengekomen:
Zij missen dan rechtskracht en gelden daardoor niet. Een beding dat nietig is, dat dus niet bestaat, kan natuurlijk ook niet veranderd worden. De medewerker is aan deze bedingen dus slechts gebonden indien hij dat schriftelijk met de werkgever overeenkomt.
Bedingen die schriftelijk overeengekomen moeten worden, kunnen slechts met instemming van de medewerker veranderd worden. In dat geval leggen partijen die veranderingen schriftelijk vast. Slechts bij zeer hoge uitzondering handelt de medewerker onredelijk door niet aan dergelijke wijzigingen mee te werken. Een beding dat de werkgever de bevoegdheid geeft wijziging te brengen in bedingen die volgens de cao schriftelijk moeten worden aangegaan, is vrijwel altijd nietig. Het wordt als niet geschreven beschouwd.
Nadere info voor specialisten
Verder zoeken
Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 2 over veranderingen die zich in een dienstverband kunnen voordoen. U vindt hierin informatie over:
2.1. Verandering functie, vestigingsplaats, arbeidsduur, etc.
2.2. Ziekte en arbeidsongeschiktheid van de werknemer
2.3. Misdragingen, disciplinaire maatregelen (o.a. schorsing, waarschuwing)
2.4. Verlof (o.a. zwangerschap, zorgverlof, ouderschapsverlof).
2.5. Non-actief stellen van werknemers door de werkgever
2.6. (on)gelijke behandeling / discriminatie
2.7. Aansprakelijkheid voor schade van de werknemer of werkgever
2.8. Overgang van de onderneming en gevolgen voor het arbeidscontract
2.9. Overnemen van arbeidsovereenkomsten
2.10. Staking en andere collectieve acties
2.11. Conflicten tussen medewerkers onderling
Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.