• Arbeidsrechter.nl
    ▲
    • Trefwoorden
    • Inhoudsopgave
  • Specialisten raadplegen
    ▲
    • Bijstand door een specialist
    • Arbitrage door de arbeidsrechter
    • Klachtencommissie ongewenst gedrag
    • Ontzorgen in complexe arbeidszaken
  • Opleidingen Arbeidsrecht
    ▲
    • Overzicht
    • Opleidingen
    • – Opleiding Leergang Arbeidsrecht
    • – Opleiding Specialist Arbeidsrecht
    • Cursusdagen arbeidsrecht
    • – Cursusdagen Arbeidsrecht
    • – Incompany Arbeidsrecht
  • Over AN-i
  • Onderdeel van arbeidsrechtkantoor AN-i
  • Specialisten raadplegen
    • Bijstand door een specialist
      • Gratis adviesgesprek met een specialist in het arbeidsrecht
        Onze specialisten bemiddelen en procederen bij rechtbanken
    • Klachtencommissie ongewenst gedrag
      • Onderzoek naar seksuele intimidatie, discriminatie, pesten en agressie
    • Arbitrage door de arbeidsrechter
      • Officiele rechtspraak, snel en onafhankelijk
  • Opleidingen arbeidsrecht
    • Volledig overzicht:
      • Overzicht van alle opleiding en cursusdagen
      • Opleiding Leergang Arbeidsrecht
      • Opleiding Specialist Arbeidsrecht
      • Opleiding Strategisch Arbeidsrecht
      • Incompany trainingen Arbeidsrecht
  • Inloggen
  • Facebook
  • LinkedIn

Arbeidsrechter.nl

  • Zoeken met trefwoorden
  • Tonen inhoudsopgave

Wat kan een leidinggevende doen bij een anonieme klacht?

19 december 2018 by Ulli Hoogland Leave a Comment

Nieuws over arbeidsrecht | Datum: 19 december 2018 | Auteur: Sanne Coevert

Wat kan een leidinggevende doen bij een anonieme klacht?

Ongewenst gedrag op de werkvloer kan in verschillende vormen voorkomen. Zo kan er sprake zijn van pestgedrag of intimidatie. Dit gedrag komt meestal tussen werknemers onderling voor. Een werknemer die slachtoffer is geworden van ongewenst gedrag kan, met behulp van een vertrouwenspersoon, een klacht indienen bij de leidinggevende. Maar wat moet de leidinggevende doen als het slachtoffer anoniem wil blijven? Aan de hand van een voorbeeld gaan wij hier verder op in.

Situatieschets:

Een werknemer komt bij de leidinggevende op kantoor om een klacht te melden over een collega binnen de afdeling. De werknemer legt uit dat hij gepest wordt om zijn leeftijd. Het betreft een 57-jarige werknemer die in een grotendeels jong team zit. Hij wordt door een collega regelmatig digibeet, opa en oudje genoemd. Er wordt hem ´grappend´ gevraagd of hij een gehandicaptenparkeerplek op de parkeerplaats wil hebben en of hij een leesbril moet hebben. De collega maakt deze ´grappen´ regelmatig tijdens afspraken met klanten. De werknemer ervaart het als kleinerend en hij voelt zich niet meer serieus genomen. Omdat de werknemer bang is voor de reactie van de collega, wil hij dat de klacht anoniem blijft.

Overweging:

Als leidinggevende is het belangrijk om aan te geven dat hij niks met een anonieme klacht kan doen. Anoniem betekent namelijk dat de leidinggevende het probleem niet volledig genoeg kan onderbouwen. Wanneer je als leidinggevende een anonieme klacht krijgt, mag je er niet eens van uitgaan dat het gedrag heeft plaatsgevonden. Zonder getuigenis of ander bewijs, kan een leidinggevende de “dader’’ onvoldoende aanspreken. Als de leidinggevende de ‘’dader’’ zonder volledig verhaal aanspreekt, zal dat meestal tot veel vragen en discussies leiden.

Een leidinggevende kan tijdens een gesprek met het ‘’slachtoffer’’ aangeven dat anoniem blijven betekent dat de klacht niet gericht aangepakt kan worden. Daarnaast kan de leidinggevende aangeven dat het ‘’slachtoffer’’ eerst met een vertrouwenspersoon kan praten zodat ze eventuele oplossingen kunnen bespreken. Het is belangrijk dat duidelijk wordt wat de wens van het ‘’slachtoffer’’ is. Daarbij kan aangegeven worden dat het slachtoffer kan worden bijgestaan. De leidinggevende kan aangeven dat hij ook bereid is om mee te werken aan informele oplossingen, zoals een gezamenlijk gesprek met de dader. Wanneer het ‘’slachtoffer’’ definitief heeft aangegeven dat deze anoniem en dus afzijdig wil blijven, dan kan de leidinggevende ervoor kiezen om binnen de afdeling de regels omtrent ongewenst gedrag opnieuw te bespreken. Hiermee geeft de leidinggevende toch invulling aan de zorgplicht om ongewenst gedrag onder de aandacht te brengen om daarmee preventief op te treden.

Conclusie:

Als leidinggevende is het heel lastig om op te kunnen treden tegen ongewenst gedrag op de werkvloer, zeker wanneer het ‘’slachtoffer’’ anoniem wil blijven. Toch zijn er een aantal stappen die de leidinggevende alsnog kan zetten. In onze Toolbox kunt u alles vinden omtrent de omgang met klachten en over het aanstellen van een klachtencommissie.

Categorie:Nieuws

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Informatie

Al 20 jaar rechtsprekend
  • Trefwoorden

    Zoeken per trefwoord
  • Inhoudsopgave

    Zoeken op inhoud
  • Nieuws en definities

    Actuele informatie
  • Specialisten info

    Voor onze cursisten

Oplossingen

Juridische bijstand
  • Specialisten raadplegen

    Gratis adviesgesprek met een specialist
  • Arbitrage door de Arbeidsrechter

    Officiele rechtspraak, snel en onafhankelijk
  • Klachtencommissie ongewenst gedrag

    Seksuele intimidatie, discriminatie en agressie
  • Toolboxen in het arbeidsrecht

    Goed gereedschap is het halve werk

Opleidingen

Compleet overzicht van onze opleidingen
  • Opleiding leergang arbeidsrecht

    HBO-niveau - 4 modules
  • Opleiding specialist arbeidsrecht

    Post-HBO-WO-niveau - 8 modules
  • Cursusdagen arbeidsrecht

    Post-HBO/WO-niveau - 4 cursusdagen
  • Imcompany arbeidsrecht

    OR-training & masterclasses advocaten
    • Arbeidsrechtkantoor AN-i

    • © Copyright 2021 Arbeidsrechter | Privacystatement
      • Over AN-i

      • Contact

      • Inloggen cursisten

    • Met onze Social Media komt u ook verder in het arbeidsrecht.

Door gebruik te maken van deze website of andere diensten van Artec Neval ® gaat u akkoord met de Algemene voorwaarden, inclusief de uitsluiting van de aansprakelijkheid voor (type)fouten. Meld een verschrijving