Hoofdstuk 1.1.2.9. Hulp in de huishouding
Bij medewerkers in de huishouding wordt gedacht aan huishoud(st)ers die in dienst treden van een particulier, bij wie zij het huishouden verzorgen. Doordat er dan meestal sprake zal zijn van een arbeidsovereenkomst, wordt de particulier een werkgever. Dat betekent dat alle arbeidsrechtelijke bepalingen van toepassing zijn. Daarop bestaan de volgende belangrijke uitzonderingen wanneer de medewerker maximaal 3 dagen vrijwel alleen in de huishouding werkt.
Werken in de huishouding voor doorgaans maximaal 3 dagen per week
De belastingdienst en uitvoeringsinstelling stellen zich op het standpunt dat er in bepaalde omstandigheden geen sprake is van een arbeidsovereenkomst. Dat doet zich voor wanneer de huishoudelijke arbeid wordt verricht in de huishouding, terwijl dat normaal gesproken op niet meer dan drie dagen per week plaatsvindt. In dat geval is de werkgever niet gehouden om loonbelasting en premies werknemersverzekering in te houden.
Voor medewerkers die doorgaans op maximaal 3 dagen uitsluitend of nagenoeg uitsluitend in de huishouding van een natuurlijk persoon werk verrichten, geldt het volgende:
- De werkgever hoeft slechts opgave te doen van gegevens wanneer de medewerker hier om vraagt (1.2.4.) (art 7:655 lid 4 BW).
- Het doorbetalen van loon bij ziekte van de werknemer geldt slechts gedurende de eerste zes weken (2.2.2.3.A.) (art 7:629-2 BW). Na die zes weken ontvangt de medewerker geen uitkering volgens de ziektewet, waardoor hij op andere inkomsten of uitkeringen aangewezen is.
- De werkgever hoeft, als hij de arbeidsovereenkomst opzegt, niet te beschikken over een vergunning van het UWV Werkbedrijf (art 2-1 BBA). Hij moet doorgaans wel een opzeggingstermijn in acht nemen voor het beëindigen van de arbeidsovereenkomst (3.4.2.).
Werken in de huishouding voor doorgaans meer dan 3 dagen per week
De hierboven vermelde uitzonderingen gelden niet, wanneer de particulier een medewerker voor doorgaans meer dan 3 dagen per week in de huishouding laat werken, dan wel ook ander werk laat doen (voor meer dan 10 %). Dat betekent dat de werkgever inhoudingsplichtig is en de overeenkomst niet altijd eenvoudig kan opzeggen.
Schoonmakers
Ziet het werk in de huishouding voornamelijk op schoonmaakwerkzaamheden, dan is het alternatief om een “consumentencontract” af te sluiten met een schoonmaakbedrijf. In dat geval is de schoonmaakorganisatie de werkgever, in plaats van de particulier, aangezien de particulier als consument schoonmaakdiensten inkoopt. Deze constructie wordt aantrekkelijk gemaakt door subsidie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De werkgever, dus de schoonmaakorganisatie, ontvangt subsidie, door na afloop van het jaar een slotdeclaratie en een verklaring in te dienen. Daaraan voegt hij een accountantsverklaring toe, als uit de jaaropgave blijkt dat zijn subsidie meer bedraagt dan € 45.378,02 euro per jaar.
Au pairs
De omstandigheden waaronder au pairs werken kunnen sterk verschillen. Waar in de ene situatie gesproken kan worden van een arbeidsovereenkomst, is dat in andere omstandigheden niet het geval. Bedacht moet worden dat deze arbeidsverhouding bijzonder is en duidelijk afwijkt van een reguliere dienstbetrekking. Dat kan reden zijn om de au-pair-relatie niet snel als een arbeidsovereenkomst te zien, doch eerder als een contract van eigen aard te betitelen. In beginsel is er wel een fictieve dienstbetrekking volgens de belastingdienst, waardoor gastouders loonheffing moeten inhouden. Onder bepaalde omstandigheden geldt er een vrijstelling van deze inhoudingsplicht.
Verder zoeken
Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 1 over het aangaan van de arbeidsovereenkomst en de rechten en plichten die hierdoor ontstaan. U vindt in dit deel informatie over:
1.1. Wat is een arbeidsovereenkomst en welke contracten zijn er?
1.2. Tot stand komen van de arbeidsovereenkomst tussen werkgever en werknemer
1.3. Inhoud van de arbeidsovereenkomst (o.a. contract bepaalde tijd, concurrentiebeding, proeftijd, nevenwerk, boetebeding, geheimhouding, detachering)
1.4. Rechten en plichten door aangaan arbeidscontract
1.5. Collectieve arbeidsovereenkomst (CAO)
1.6. Reglement / personeelshandboek
1.7. Verrichten van werk door vreemdelingen
1.8. Medewerkers in dienst van een maatschap of vennootschap
1.9. Arbeidsbemiddeling door het UWV
1.10. Stimulerende maatregelen voor werklozen
Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.