1.9.4. Het UWV-werkbedrijf
Het UWV Werkbedrijf centraliseert arbeidsbemiddeling, uitkeringsaanvragen en begeleiding van werkzoekenden. Het werkt met gemeenten en uitvoeringsinstellingen aan betere dienstverlening via één loket.
Het UWV Werkbedrijf centraliseert arbeidsbemiddeling, uitkeringsaanvragen en begeleiding van werkzoekenden. Het werkt met gemeenten en uitvoeringsinstellingen aan betere dienstverlening via één loket.
De arbeidsvoorziening is inmiddels opgesplitst in verschillende onderdelen. Het UWV Werkbedrijf bemiddelt tussen de vraag van werkgevers enerzijds en het aanbod van medewerkers anderzijds. Andere afdelingen binnen UWV helpen de werknemer bij re-integratie, wanneer hij arbeidsongeschikt is. Het UWV beoordeelt ook of de werknemer in aanmerking komt voor een uitkering.
Personen die vroeger op zoek waren naar werk en een uitkering dienden bij meerdere instanties langs te gaan, waar vaak vergelijkbare gegevens werden geregistreerd. Zo vroegen zij een uitkering aan bij de gemeente of uitvoeringsinstelling, dienden zij zich als werkzoekende in te schrijven bij het arbeidsbureau, waar de afstand tot de arbeidsmarkt werd bepaald. Het arbeidsbureau verzorgde de arbeidsbemiddeling, mogelijk in samenwerking met of ingekocht door de gemeente of de uitvoeringsinstelling. Om de dienstverlening voor werkzoekenden te verbeteren zijn gemeenten, uitvoeringsinstellingen en het arbeidsbureau aan één loket gaan werken, namelijk het UWV.
UWV Werkbedrijf is het trefpunt voor werkzoekenden en werkgevers. Het Werkbedrijf biedt werkgevers informatie en voorzieningen bij het vervullen van hun vacatures en ondersteunt werkzoekenden bij het vinden van werk. Totdat zij weer aan het werk zijn, kunnen werknemers terecht voor het aanvragen van een uitkering (WW, WWB). Voor werkgevers behandelt het UWV Werkbedrijf ontslagvergunningen en tewerkstellingsvergunningen. Een medewerker die arbeidsongeschikt wordt en kan re-integreren bij zijn eigen werkgever, komt niet bij het UWV Werkbedrijf terecht. Deze werknemer zal samen met zijn werkgever, arbodienst en uitvoeringsinstelling aan re-integratie werken. Is er bij zijn eigen werkgever geen passende arbeid voorhanden, dan wordt er gezocht naar arbeid bij andere werkgevers (2.2.2.2.).
Personen die vroeger op zoek waren naar werk en een uitkering dienden bij meerdere instanties langs te gaan, waar vaak vergelijkbare gegevens werden geregistreerd. Zo vroegen zij een uitkering aan bij de gemeente of uitvoeringsinstelling, dienden zij zich als werkzoekende in te schrijven bij het arbeidsbureau, waar de afstand tot de arbeidsmarkt werd bepaald. Het arbeidsbureau verzorgde de arbeidsbemiddeling, mogelijk in samenwerking met of ingekocht door de gemeente of de uitvoeringsinstelling.
Om de dienstverlening voor werkzoekenden te verbeteren zijn gemeenten, uitvoeringsinstellingen en het arbeidsbureau aan één loket gaan werken. Dit samengaan, betekent dat voor genoemde activiteiten de klanten (werkzoekende) terechtkunnen bij een centrum, waar zij zich inschrijven als werkzoekende, tevens een uitkering aanvragen, waar hun positie op de arbeidsmarkt nader wordt beoordeeld en zij directe arbeidsbemiddeling krijgen. Daarmee moet het ook voor de verschillende instanties mogelijk worden om hun werk beter te coördineren. Hierbij is het klantvolgsysteem van belang (CVCS). Dit systeem gaat zorgen voor het eenmalig registreren van de gegevens van betrokkenen, alsmede voor het uitwisselen van gegevens. Dit samenwerkingsverband is inmiddels uitgegroeid naar een eigen organisatie: het UWV werkbedrijf, met verschillende regionale UWV werkbedrijven.
Een medewerker die arbeidsongeschikt wordt en kan reïntegreren bij zijn eigen werkgever, komt niet bij de UWV terecht. Deze werknemer zal samen met zijn werkgever, arbodienst en uitvoeringsinstelling aan reïntegratie werken. Is er bij zijn eigen werkgever geen passende arbeid voorhanden, dan wordt er gezocht naar arbeid bij andere werkgevers (2.2.2.2.).
De ontwikkeling van het UWV is een belangrijk onderdeel van de veranderingen die bij de uitvoering van de sociale zekerheid gaande zijn. Daarbij hoort ook het centraliseren van het werk van uitvoeringsinstellingen, naar een Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen.
Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 1 over het aangaan van de arbeidsovereenkomst en de rechten en plichten die hierdoor ontstaan. U vindt in dit deel informatie over:
1.1. Wat is een arbeidsovereenkomst en welke contracten zijn er?
1.2. Tot stand komen van de arbeidsovereenkomst tussen werkgever en werknemer
1.3. Inhoud van de arbeidsovereenkomst (o.a. contract bepaalde tijd, concurrentiebeding, proeftijd, nevenwerk, boetebeding, geheimhouding, detachering)
1.4. Rechten en plichten door aangaan arbeidscontract
1.5. Collectieve arbeidsovereenkomst (CAO)
1.6. Reglement / personeelshandboek
1.7. Verrichten van werk door vreemdelingen
1.8. Medewerkers in dienst van een maatschap of vennootschap
1.9. Arbeidsbemiddeling door het UWV
1.10. Stimulerende maatregelen voor werklozen
Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.