• Arbeidsrechter.nl
    ▲
    • Trefwoorden
    • Inhoudsopgave
  • Specialisten raadplegen
    ▲
    • Bijstand door een specialist
    • Arbitrage door de arbeidsrechter
    • Klachtencommissie ongewenst gedrag
    • Ontzorgen in complexe arbeidszaken
  • Opleidingen Arbeidsrecht
    ▲
    • Overzicht
    • Opleidingen
    • – Opleiding Leergang Arbeidsrecht
    • – Opleiding Specialist Arbeidsrecht
    • Cursusdagen arbeidsrecht
    • – Cursusdagen Arbeidsrecht
    • – Incompany Arbeidsrecht
  • Over AN-i
  • Onderdeel van arbeidsrechtkantoor AN-i
  • Specialisten raadplegen
    • Bijstand door een specialist
      • Gratis adviesgesprek met een specialist in het arbeidsrecht
        Onze specialisten bemiddelen en procederen bij rechtbanken
    • Klachtencommissie ongewenst gedrag
      • Onderzoek naar seksuele intimidatie, discriminatie, pesten en agressie
    • Arbitrage door de arbeidsrechter
      • Officiele rechtspraak, snel en onafhankelijk
  • Opleidingen arbeidsrecht
    • Volledig overzicht:
      • Overzicht van alle opleiding en cursusdagen
      • Opleiding Leergang Arbeidsrecht
      • Opleiding Specialist Arbeidsrecht
      • Opleiding Strategisch Arbeidsrecht
      • Incompany trainingen Arbeidsrecht
  • Inloggen
  • Facebook
  • LinkedIn

Arbeidsrechter.nl

  • Zoeken met trefwoorden
  • Tonen inhoudsopgave

Hoe voer je beleid tegen ongewenst gedrag?

24 januari 2019 by Ulli Hoogland Leave a Comment

Nieuws over arbeidsrecht | Datum: 24 januari 2019 | Auteur: Sanne Coevert

Hoe voer je beleid tegen ongewenst gedrag?

Bij de klachtencommissie tegen ongewenst gedrag zien wij regelmatig dat werkgever niet goed weten wat ze moeten regelen om ervoor te zorgen dat het beleid dat ze hebben opgesteld ook in de bedrijfscultuur geïntegreerd wordt. Wij geven een kort overzicht en verwijzen werkgevers graag naar onze Toolbox voor uitgebreide informatie.

  • Het begint natuurlijk met het opstellen van gedragsregels. Het is belangrijk voor een werkgever om aan te tonen dat alle werknemers binnen het bedrijf de beleidsregels gezien en onderteken hebben. Dit geldt ook bij herziening van het beleid.
  • We weten dat papier geduldig is, maar een werkgever dient er voor te zorgen dat werknemers ook gaan leven naar deze gedragsregels. Een passende manier om de onderwerpen van je beleid onder de aandacht te brengen is door deze, middels een casus, tijdens werkoverleggen te bespreken. Zo kan je bijvoorbeeld bij het onderwerp pesten een voorbeeld nemen en vragen hoe de werknemers zouden reageren op dit gedrag. Het is belangrijk dat de werknemers begrijpen dat wat voor de een wel als pesten gezien wordt, voor de ander alleen een geintje is. Het benoemen van de gevolgen van pesten kan daarbij helpen. Als een bedrijf een nieuwsbrief heeft kan ook daarin aandacht besteed worden aan ongewenst gedrag. Er kan bijvoorbeeld een artikel geschreven worden over discriminatie op de werkvloer waarbij je ingaat op de gevolgen en hoe het de sfeer op de werkvloer kan veranderen.
  • Naast het voorlichten dient de werkgever zelf ook te handelen naar het beleid in de gedragsregels. Dit houdt in dat hiertegen moet worden opgetreden, wanneer er sprake is van ongewenst gedrag. Aan een maatregel zoals ontslag of een andere sanctie dient wel een onafhankelijk onderzoek vooraf te gaan. Wanneer een werkgever niet optreedt tegen ongewenst gedrag kan dit ertoe leiden dat het beleid niet werkt.
  • Ten slotte moet een werkgever proactief toezicht houdt op de werkvloer. Als een werkgever merkt dat een situatie ontstaan is met de potentie van ongewenst gedrag, dan mag hierop toezicht verwacht worden en waar nodig moeten maatregelen worden genomen om de risico´s in te perken. Dat speelt zeker als er eerder negatieve voorvallen in die situaties hebben plaatsgevonden.

Dit is een kort overzicht van een aantal stappen die een werkgever kan zetten om ervoor te zorgen dat het beleid op de werkvloer gehandhaafd wordt.

In onze Toolbox kunt u alles vinden omtrent het te voeren beleid en over het aanstellen van een klachtencommissie.

 

Categorie:Nieuws

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Informatie

Al 20 jaar rechtsprekend
  • Trefwoorden

    Zoeken per trefwoord
  • Inhoudsopgave

    Zoeken op inhoud
  • Nieuws en definities

    Actuele informatie
  • Specialisten info

    Voor onze cursisten

Oplossingen

Juridische bijstand
  • Specialisten raadplegen

    Gratis adviesgesprek met een specialist
  • Arbitrage door de Arbeidsrechter

    Officiele rechtspraak, snel en onafhankelijk
  • Klachtencommissie ongewenst gedrag

    Seksuele intimidatie, discriminatie en agressie
  • Toolboxen in het arbeidsrecht

    Goed gereedschap is het halve werk

Opleidingen

Compleet overzicht van onze opleidingen
  • Opleiding leergang arbeidsrecht

    HBO-niveau - 4 modules
  • Opleiding specialist arbeidsrecht

    Post-HBO-WO-niveau - 8 modules
  • Cursusdagen arbeidsrecht

    Post-HBO/WO-niveau - 4 cursusdagen
  • Imcompany arbeidsrecht

    OR-training & masterclasses advocaten
    • Arbeidsrechtkantoor AN-i

    • © Copyright 2021 Arbeidsrechter | Privacystatement
      • Over AN-i

      • Contact

      • Inloggen cursisten

    • Met onze Social Media komt u ook verder in het arbeidsrecht.

Door gebruik te maken van deze website of andere diensten van Artec Neval ® gaat u akkoord met de Algemene voorwaarden, inclusief de uitsluiting van de aansprakelijkheid voor (type)fouten. Meld een verschrijving