6.3.6.3. Laterale relaties (samenwerkingsverbanden)

Laterale relaties zorgen voor betere afstemming tussen afdelingen, via tussenpersonen of werkgroepen. Bij complexe projecten worden projectteams gevormd, vaak onder leiding van een projectmanager, waarbij medewerkers uit verschillende afdelingen samenwerken om specifieke doelen, zoals automatisering, te realiseren.

 

Laterale relaties zijn verbanden die gelegd worden tussen afdelingen teneinde de onderlinge afstemming van de werkzaamheden van beide afdelingen te verbeteren. Hierbij zijn diverse vormen mogelijk, zoals:

A. Een werknemer die op verschillende afdelingen werkzaam is (tussenpersoon),

B. Een commissie of werkgroepen met medewerkers uit verschillende afdelingen

Afhankelijk van de complexiteit en het belang van de behoefte aan onderlinge afstemming zal er voor A, of voor B gekozen worden. Wordt daarmee niet in voldoende mate in de behoefte aan coördinatie voorzien, dan kan de oplossing gezocht worden door een wijziging van de hiërarchie (6.3.6.1.). Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het geven van taken aan een (extra) leidinggevende of (speciale) afdeling die voor de coördinatie gaat zorgen. Dat doet deze persoon of afdeling door het geven van aanwijzingen, opdrachten of door het werk van de afdelingen te plannen.

Het komt steeds vaker voor dat bepaalde afdelingen een bijdrage moeten leveren bij bepaalde projecten. Denk aan de opdracht om de automatisering binnen de organisatie te verbeteren. Hierbij kan een project gestart worden dat ontwikkeld, gestuurd en begeleidt wordt door een projectmanager of projectteam. Aan het project nemen mogelijk diverse (wisselende) deskundigen uit verschillende afdelingen deel. Deze medewerkers worden zo nodig gedeeltelijk vrij gemaakt van hun dagelijkse werkzaamheden, opdat zij aan het project kunnen deelnemen.

Heb je een vraag of een probleem?

Het helpt om even van gedachten te wisselen! 

Door van gedachten te wisselen krijg je meer inzicht en gevoel voor het probleem. Je begrijpt ook beter wat er mogelijk is.

Je belt ons, we bespreken de situatie en je krijgt advies.
Daar laten we het eerst bij!

Als het verder nodig is dan kun je op ons rekenen. We kunnen je verder ondersteunen, voor je bemiddelen of voor je procederen. Maar dat is nu nog niet aan de orde. Eerst even vrijblijvend en dus kosteloos contact. 

Wij zijn de mensen van arbeidsrechter.nl
arbeidsrechtkantoor
AN-i

Heb je een vraag
of een probleem? 

Het helpt om even van gedachten te wisselen

Door van gedachten te wisselen krijg je meer inzicht en gevoel voor het probleem. Je begrijpt ook beter wat er mogelijk is.

Je belt ons, we bespreken de situatie en je krijgt advies.
Daar laten we het eerst bij!

Als het verder nodig is dan kun je op ons rekenen. We kunnen je verder ondersteunen, voor je bemiddelen of voor je procederen. Maar dat is nu nog niet aan de orde. Eerst even vrijblijvend en dus kosteloos contact.  

Wij zijn de mensen van arbeidsrechter.nl
arbeidsrechtkantoor
AN-i

Verder zoeken

Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 6 over personeelsmanagement. In dit deel vindt u informatie over personeelsmanagement in het algemeen (6.), naast gerichte informatie over:

6.1 Basis van het personeelsmanagement

6.2. De gewenste inzet van de factor arbeid

6.3. Maatregelen die behoren tot het personeelsmanagement

Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.