6.3.6. Coördinatie (onderlinge afstemming)

Organisaties worden steeds complexer door flexibele werktijden, technologische veranderingen en regelgeving. Afstemming is cruciaal en kan worden bereikt via hiërarchie, standaardisatie, samenwerkingsverbanden of samensmelting. Deze coördinatiemechanismen zorgen ervoor dat variatie en complexiteit beheersbaar blijven binnen de organisatie.

 

Afstemming

Een belangrijke ontwikkeling binnen organisaties is de toename van complexiteit. Niet alleen door het leveren van meer variatie in de productie of dienstverlening, maar ook door het verruimen van bedrijfstijden (24-uurs-economie), complexere arbeidsverhoudingen (flexibilisering), toegenomen regelgeving, veranderingen in toe te passen technieken etc. Het aangrijpen van mechanisering en automatisering heeft niet zo zeer geleid tot het oplossen maar eerder tot het verschuiven van complexiteit.

Met complexiteit ontstaat de behoefte aan onderlinge afstemming. Coördinatie is onontbeerlijk om de variatie binnen organisaties in goede banen te leiden. Zo komt het dat veel organisaties uit elkaar zouden vallen, ware het niet dat ze bij elkaar worden gehouden door een omvangrijk en complex geheel van coördinatie mechanismen.

In de behoefte aan coördinatie kan de organisatie voorzien door:

Het veranderen van de hiërarchie

Zoals het invoeren van een “hogere” afdeling of functionaris die sturend optreedt om zo het werk af te stemmen (6.3.6.1.).

Standaardisatie

Standaardiseren is het vastleggen van werkzaamheden (manier van werken), vastleggen van de uitkomsten (vereiste producten of diensten) of vastleggen van capaciteiten en gedrag van medewerkers (toelatingseisen, gedragscodes) (6.3.6.2.).

Creëren van samenwerkingsverbanden

Het gaat hier om laterale relaties tussen de personen of afdelingen die verschillende werkzaamheden verrichten (6.3.6.3.).

Samensmelting

De behoefte aan coördinatie is mogelijk op te lossen door één persoon (of afdeling) de coördinerende taken te laten uitvoeren (6.3.6.4.).

Heb je een vraag of een probleem?

Het helpt om even van gedachten te wisselen! 

Door van gedachten te wisselen krijg je meer inzicht en gevoel voor het probleem. Je begrijpt ook beter wat er mogelijk is.

Je belt ons, we bespreken de situatie en je krijgt advies.
Daar laten we het eerst bij!

Als het verder nodig is dan kun je op ons rekenen. We kunnen je verder ondersteunen, voor je bemiddelen of voor je procederen. Maar dat is nu nog niet aan de orde. Eerst even vrijblijvend en dus kosteloos contact. 

Wij zijn de mensen van arbeidsrechter.nl
arbeidsrechtkantoor
AN-i

Heb je een vraag
of een probleem? 

Het helpt om even van gedachten te wisselen

Door van gedachten te wisselen krijg je meer inzicht en gevoel voor het probleem. Je begrijpt ook beter wat er mogelijk is.

Je belt ons, we bespreken de situatie en je krijgt advies.
Daar laten we het eerst bij!

Als het verder nodig is dan kun je op ons rekenen. We kunnen je verder ondersteunen, voor je bemiddelen of voor je procederen. Maar dat is nu nog niet aan de orde. Eerst even vrijblijvend en dus kosteloos contact.  

Wij zijn de mensen van arbeidsrechter.nl
arbeidsrechtkantoor
AN-i

Verder zoeken

Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 6 over personeelsmanagement. In dit deel vindt u informatie over personeelsmanagement in het algemeen (6.), naast gerichte informatie over:

6.1 Basis van het personeelsmanagement

6.2. De gewenste inzet van de factor arbeid

6.3. Maatregelen die behoren tot het personeelsmanagement

Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.