Hoofdstuk 2.1.1.2. De medewerker gaat niet akkoord met de verandering
Wat is er overeengekomen?
Gaat de medewerker niet akkoord met de verandering van de functie, werkzaamheden, werktijden en dergelijke, dan zullen partijen als eerste duidelijkheid moeten krijgen wat er overeengekomen is.
Welke onderwerpen veranderen?
Een verandering bestaat gewoonlijk uit meerdere veranderingen in de rechtsverhouding. Zo zal een functiewijziging niet op zich staan. Het zal naast het vervullen van andere werkzaamheden ook kunnen leiden tot het veranderen van arbeidstijden, arbeidsplaats, arbeidsduur (per week) etc. Voor het wijzigen van loon en onkostenvergoedingen wordt verwezen naar hoofdstuk 2.1.3. (2.1.3.).
Maken de onderwerpen die veranderen deel uit van een arbeidsovereenkomst of van een cao?
I. Doorgaans is de arbeidsovereenkomst schriftelijke vastgelegd. Dit schriftelijke stuk dient dan als uitgangspunt.
II. Vervolgens wordt er beoordeeld of er mondelinge aanvullingen of wijzigingen hebben plaatsgevonden, zoals het veranderen van functie, werkzaamheden, arbeidstijden, arbeidsplaats etc. Datgene wat partijen het laatste overeenkwamen – mondeling of schriftelijk – geldt tussen partijen. Dit is dan bepalend voor de inhoud van de arbeidsovereenkomst.
III. Hebben partijen verzuimd bepaalde onderwerpen te regelen (en is dit dus niet bewust achterwege gelaten) of is een regeling onduidelijk, dan wordt er eerst verwezen naar hoofdstuk 1.4. (1.4.). Er moet eerst duidelijkheid bestaan over wat er nu tussen partijen overeengekomen is, voordat er verder gegaan kan worden.
IV. Tot slot wordt er gekeken of de onderwerpen die gaan veranderen in een cao zijn opgenomen. In geval van strijd tussen de regeling in een cao en regeling in het arbeidscontract wordt er verwezen naar hoofdstuk 1.5. (1.5.).
Uit het onderzoek kan de volgende rechtsverhouding blijken:
Bepaalde onderwerpen zijn nauwkeurig bepaald in de arbeidsovereenkomst of cao
Tussen de werkgever staat bijvoorbeeld de inhoud vast van de functie, werkzaamheden, arbeidstijd, arbeidsplaats, aantal arbeidsuren per week etc. In dat geval wordt het veranderen van die onderwerpen toegelicht in hoofdstuk 2.1.1.2.A. (2.1.1.2.A.).
Bepaalt de arbeidsovereenkomst of cao echter uitdrukkelijk dat de werkgever (of medewerker) in de onderwerpen verandering mag brengen, dan is de toelichting van hoofdstuk 2.1.1.2.B van toepassing (2.1.1.2.B.).
Zo kan de arbeidsovereenkomst slechts de grenzen aangeven waarbinnen onderwerpen kunnen veranderen. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat de werkgever binnen bepaalde grenzen invulling kan geven aan de functie, arbeidstijden, arbeidsplaats(en) en arbeidsduur (per week). Een dergelijke bevoegdheid kan uitdrukkelijk uit de arbeidsovereenkomst of cao blijken, terwijl ook een redelijke uitleg van de bepaling dit met zich mee kan brengen.
Het veranderen van deze niet nauwkeurig bepaalde onderwerpen wordt behandeld in hoofdstuk 2.1.1.2.B. (2.1.1.2.B.).
Bepaalde onderwerpen zijn niet in de arbeidsovereenkomst of cao bepaald
In dat geval kan uit de arbeidsovereenkomst of cao niet afgeleid worden wat de functie, werkzaamheden, arbeidstijden en arbeidsplaats van de medewerker zijn. Het is wel mogelijk dat de arbeidsovereenkomst of cao met zich meebrengt dat de werkgever (of medewerker) deze onderwerpen mag bepalen (veranderen). Ook als er geen uitdrukkelijk grenzen gesteld worden aan deze veranderingsbevoegdheid, kent die bevoegdheid wel zijn grenzen. Het veranderen van niet overeengekomen onderwerpen wordt in hoofdstuk 2.1.1.2.B. behandeld (2.1.1.2.B.).Het kan de bedoeling van partijen zijn om deze onderwerpen bewust niet overeen te komen, zoals in hoofdstuk 1.3.10. wordt toegelicht (1.3.10.).
Een voorbeeld
Een werkgever wil de functie van de medewerker veranderen, dat bovendien een verandering van andere onderwerpen met zich meebrengt zoals werkzaamheden, arbeidstijd, arbeidsplaats, loon en onkostenvergoedingen. In de arbeidsovereenkomst zijn partijen de functie, het loon en een onkostenvergoeding overeengekomen. Daarnaast is aan de werkgever (uitdrukkelijk) de vrijheid toegekend om de arbeidstijd, werkzaamheden en arbeidsplaats te veranderen. Daarom moet het volgende onderscheid gemaakt worden:
Onderwerpen die wel in de arbeidsovereenkomst zijn overeengekomen
In dit geval gaat het om de functie, het loon en de onkostenvergoedingen. Als de werkgever de functie, loon en onkostenvergoedingen wil veranderen, dan kan hij dat in dit geval niet zonder dat de medewerker hiermee instemt. Op veranderen van de functie gaat hoofdstuk 2.1.1.2.A (2.1.1.2.A.) nader in. Hoofdstuk 2.1.3. ziet op het veranderen van arbeidsvoorwaarden, zoals loon en onkostenvergoedingen (2.1.3.).
Onderwerpen die “niet” concreet in de arbeidsovereenkomst zijn overeengekomen
Daarbij gaat het in dit geval om de arbeidstijden, de arbeidsplaats en de werkzaamheden. Als de werkgever de arbeidstijd, arbeidsplaats en werkzaamheden wil veranderen, dan kan de werkgever dit. Hij moet daarbij wel redelijk te werk gaan en de grenzen van de wet, cao en arbeidsovereenkomst in acht nemen. De werkgever mag de werkzaamheden echter niet dusdanig veranderen dat daardoor in feite de overeengekomen functie verandert. De te veranderen werkzaamheden moeten passen bij de functie. Voorgaande wordt nader uitgewerkt in hoofdstuk 2.1.1.2.B. (2.1.1.2.B.). In hoofdstuk 1.3.10. staat een algemene toelichting over flexibiliteit in de arbeidsovereenkomst (1.3.10.).
Verder zoeken
Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 2 over veranderingen die zich in een dienstverband kunnen voordoen. U vindt hierin informatie over:
2.1. Verandering functie, vestigingsplaats, arbeidsduur, etc.
2.2. Ziekte en arbeidsongeschiktheid van de werknemer
2.3. Misdragingen, disciplinaire maatregelen (o.a. schorsing, waarschuwing)
2.4. Verlof (o.a. zwangerschap, zorgverlof, ouderschapsverlof).
2.5. non-actief stellen van werknemers door de werkgever
2.6. (on)gelijke behandeling / discriminatie
2.7. Aansprakelijkheid voor schade van de werknemer of werkgever
2.8. Overgang van de onderneming en gevolgen voor het arbeidscontract
2.9. Overnemen van arbeidsovereenkomsten
2.10. Staking en andere collectieve acties
2.11. Conflicten tussen medewerkers onderling
Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.