• Arbeidsrechter.nl
    ▲
    • Trefwoorden
    • Inhoudsopgave
  • Specialisten raadplegen
    ▲
    • Bijstand door een specialist
    • Arbitrage door de arbeidsrechter
    • Klachtencommissie ongewenst gedrag
    • Ontzorgen in complexe arbeidszaken
  • Opleidingen Arbeidsrecht
    ▲
    • Overzicht
    • Opleidingen
    • – Opleiding Leergang Arbeidsrecht
    • – Opleiding Specialist Arbeidsrecht
    • Cursusdagen arbeidsrecht
    • – Cursusdagen Arbeidsrecht
    • – Incompany Arbeidsrecht
  • Over AN-i
  • Onderdeel van arbeidsrechtkantoor AN-i
  • Specialisten raadplegen
    • Bijstand door een specialist
      • Gratis adviesgesprek met een specialist in het arbeidsrecht
        Onze specialisten bemiddelen en procederen bij rechtbanken
    • Klachtencommissie ongewenst gedrag
      • Onderzoek naar seksuele intimidatie, discriminatie, pesten en agressie
    • Arbitrage door de arbeidsrechter
      • Officiele rechtspraak, snel en onafhankelijk
  • Opleidingen arbeidsrecht
    • Volledig overzicht:
      • Overzicht van alle opleiding en cursusdagen
      • Opleiding Leergang Arbeidsrecht
      • Opleiding Specialist Arbeidsrecht
      • Opleiding Strategisch Arbeidsrecht
      • Incompany trainingen Arbeidsrecht
  • Inloggen
  • Facebook
  • LinkedIn

Arbeidsrechter.nl

  • Zoeken met trefwoorden
  • Tonen inhoudsopgave

Standaardisatie en formalisatie

Hoofdstuk 6.2.1.

  • H6.
  • H6.2.
  • H6.2.1.
  • Specialisten Info
  • Actueel

Hoofdstuk 6.2.1. Standaardisatie en formalisatie







Inleiding

Van de verschillende vormen van standaardisatie is formalisatie het meest duidelijk. Formalisatie is de vastlegging van procedures, oftewel een bewuste keuze voor standaardisatie, teneinde eenheid en zekerheid te scheppen voor betrokkenen. Standaardisatie kent nog veel meer vormen waarvan betrokkenen zich vaak niet bewust zijn, laat staan zich daar bewust van zijn.

Standaardiseren

Standaardiseren is het vastleggen van werkzaamheden, uitkomsten, capaciteiten of gedragsregels. Iedere organisatie gebruikt standaardisatie, aangezien dit onontbeerlijk is. Door standaardisatie komt er eenheid in de organisatie waardoor betrokkenen de werkzaamheden beter op elkaar kunnen afstemmen (6.3.6.). Naast deze coördinatie is standaardisatie van belang voor het leveren van uniforme producten of diensten die aan de eisen van klanten voldoen. Verder kan standaardisatie leiden tot efficiënter werken, wat een besparing van tijd en geld op kan leveren, bijvoorbeeld als de productie sneller verloopt en daarbij minder kosten worden gemaakt.

Diverse vormen van standaardisatie:

Standaardisatie van werkzaamheden

Hierbij bepaalt de organisatie, wat voor werkzaamheden er verricht moeten worden, waarbij de organisatie zelfs kan bepalen hoe en binnen welke tijd dit dient te gebeuren. De werkzaamheden moeten leiden tot producten of tot dienstverlening die aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals eisen voor kwaliteit, hoeveelheid, soort en tijdstip waarop het resultaat wordt bereikt. Voldoen de producten of diensten niet aan deze eisen, dan kunnen zij onbruikbaar zijn voor klanten of de rest van de organisatie.

Standaardisatie van uitkomsten

Bij deze vorm van standaardisatie worden de uitkomsten vastgelegd waartoe de werkzaamheden moeten leiden. De medewerker is dan vrij om zelf de werkzaamheden vorm te geven zo lang hij de gewenste uitkomsten maar bereikt. Zo kan er verlangd worden dat het resultaat van een product aan bepaalde voorwaarden voldoet, als soort, kwaliteit, kwantiteit en wanneer het klaar dient te zijn. Hoewel een medewerker zelf bepaalt hoe hij de uitkomsten bereikt laat deze vorm van standaardisatie hem mogelijk weinig ruimte. Dat zal bijvoorbeeld het geval zijn wanneer er slechts één manier is om de gewenste uitkomst te bereiken. Oftewel door de uitkomst voor te schrijven wordt er mogelijk in grote lijnen bepaald wat de inhoud van de werkzaamheden moet zijn.




Juridische bijstand en opleidingen

Gratis advies van een specialist:

Binnen 24 uur krijgt u helderheid over het probleem en de oplossingen. Hiermee kunt u zelf verder of wij gaan voor u bemiddelen of procederen.

Erkende opleidingen arbeidsrecht
Lees meer over onze erkende opleidingen en interactieve cursusdagen

Standaardisatie van capaciteiten en gedragingen

De gewenste uitkomst (product, dienst) kan dusdanig verschillen dat standaardisatie van werkzaamheden of uitkomsten te bewerkelijk is. Dat zou betekenen dat het voorschrijven van werkzaamheden of uitkomsten steeds aangepast moet worden. Bij een grote variatie in de gewenste werkzaamheden of uitkomsten kan er overgegaan worden tot het standaardiseren van capaciteiten en gedragingen van medewerkers. De organisatie zorgt er dan voor dat medewerkers bepaalde kennis en kunde hebben en het werk uitvoeren volgens bepaalde gedragscodes of andere voorschriften. Het doel van deze standaardisatie is om te komen tot producten of diensten van een bepaalde (gegarandeerde) kwaliteit.

Algemene opmerkingen over standaardisatie

In ieder organisatie doet standaardisatie zich voor, aangezien het op een uniforme of efficiënte wijze uitvoeren van bepaalde werkzaamheden in iedere organisatie nodig is. Het voeren van een administratie en het doen van belastingaangifte zal bijvoorbeeld altijd gestandaardiseerd zijn. Veel vormen van standaardisatie vinden onbewust plaats en worden niet als standaardisatie ervaren (6.3.6.2.).

Formaliseren

Formaliseren is het vastleggen van procedures. Het informeel voeren van overleg tussen twee afdelingen kan geformaliseerd worden door een overlegprocedure in te voeren. Een organisatie kent mogelijk procedures voor het geven van toestemming, het verkrijgen van middelen en overdragen van bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Naaste de formele procedures zijn er informele wegen. Als bijvoorbeeld een medewerker een nieuwe bedrijfsauto wil, dan zal het per organisatie verschillen of er sneller een auto komt via de formele of de informele weg.

Formaliseren is van belang om eenheid en gelijkheid in de organisatie te krijgen en om er een eerlijke en duidelijke werkwijze op na te houden. Daarnaast kan formalisatie tot efficiëntie leiden wanneer de procedures dwingen tot een uniforme werkwijze zonder overbodige en tijdrovende stappen. Formalisatie is een vorm van standaardisatie en kent daarmee ook dezelfde nadelen, namelijk minder flexibiliteit en het verminderen van de vrijheid van handelen van individuen (6.3.6.2.).

Verder zoeken

Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 6 over personeelsmanagement. In dit deel vindt u informatie over personeelsmanagement in het algemeen (6.), naast gerichte informatie over:

6.1 Basis van het personeelsmanagement

6.2. De gewenste inzet van de factor arbeid

6.3. Maatregelen die behoren tot het personeelsmanagement

Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.


Inhoudsopgave
  • Hst 1. Aangaan en inhoud van de arbeidsovereenkomst
  • Hst 2. Gebeurtenissen tijdens looptijd arbeidsovereenkomst
  • Hst 3. Ontslag
  • Hst 4. Arbeidsvoorwaarden
  • Hst 5. Medezeggenschap, arbo en arbeidstijden
  • Hst 6. Personeelsmanagement
  • Hst 7. Diversen
  • Hst 8. Wetteksten
  • Trefwoorden / Definities

Informatie

Al 20 jaar rechtsprekend
  • Trefwoorden

    Zoeken per trefwoord
  • Inhoudsopgave

    Zoeken op inhoud
  • Nieuws en definities

    Actuele informatie
  • Specialisten info

    Voor onze cursisten

Oplossingen

Juridische bijstand
  • Specialisten raadplegen

    Gratis adviesgesprek met een specialist
  • Arbitrage door de Arbeidsrechter

    Officiele rechtspraak, snel en onafhankelijk
  • Klachtencommissie ongewenst gedrag

    Seksuele intimidatie, discriminatie en agressie
  • Toolboxen in het arbeidsrecht

    Goed gereedschap is het halve werk

Opleidingen

Compleet overzicht van onze opleidingen
  • Opleiding leergang arbeidsrecht

    HBO-niveau - 4 modules
  • Opleiding specialist arbeidsrecht

    Post-HBO-WO-niveau - 8 modules
  • Cursusdagen arbeidsrecht

    Post-HBO/WO-niveau - 4 cursusdagen
  • Imcompany arbeidsrecht

    OR-training & masterclasses advocaten
    • Arbeidsrechtkantoor AN-i

    • © Copyright 2021 Arbeidsrechter | Privacystatement
      • Over AN-i

      • Contact

      • Inloggen cursisten

    • Met onze Social Media komt u ook verder in het arbeidsrecht.

Door gebruik te maken van deze website of andere diensten van Artec Neval ® gaat u akkoord met de Algemene voorwaarden, inclusief de uitsluiting van de aansprakelijkheid voor (type)fouten. Meld een verschrijving