Hoofdstuk 5.2.3.3. Moet de werkgever bepaalde maatregelen nemen?
Het streven naar goede arbeidsomstandigheden betekent voor de werkgever de plicht om zover te gaan als redelijkerwijze van hem verlangd kan worden (art 3 AW). Hierbij vindt een afweging plaats tussen de voor- en nadelen van maatregelen. Het kan omstreden zijn of een bepaalde maatregel wel tot bepaalde voordelen zal leiden. Dat dient als uitgangspunt als het verband tussen maatregel en voordelen door een brede kring van specialisten wordt aangenomen.
Is het belang van een maatregel groot, dan zal een werkgever minder snel kunnen stellen dat werknemers dit redelijkerwijze niet van hem kunnen vergen. Hoe groter het risico is dat medewerkers lopen, des te meer zal de werkgever moeten ondernemen, of des te sneller moet dat doen. Dat een maatregel de kosten zal opvoeren en daarmee de winst zal drukken, is op zich geen argument om de maatregel niet toe te passen. Dat wordt anders wanneer de kosten van een maatregel (zeer) hoog zijn, terwijl het belang (zeer) gering is. De nadelen staan dan niet meer in verhouding tot de voordelen, waardoor medewerkers deze maatregel niet in redelijkheid van hun werkgever kunnen verlangen.
Een spreiding van maatregelen over diverse jaren past eerder bij de financiële mogelijkheden van werkgever en kan daarmee eerder verlangd worden, dan alle maatregelen ineens. Daarbij kan het nodig zijn dat er tijdelijke maatregelen getroffen worden, in afwachting van de ingrijpende en betere maatregelen in de komende jaren.
Gaat het om maatregelen welke dienen om zware ongelukken te voorkomen waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken, dan is de beleidsvrijheid van de werkgever gering. Hij dient alle maatregelen te nemen die nodig zijn om die ongelukken te voorkomen of te beperken. Voor bepaalde (categorieën van) organisaties waarin dit risico zich voordoet gelden er nadere voorschriften over het nemen van maatregelen, het verschaffen van informatie, etc (5.2.2.2.).
Verder zoeken
Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 5 over de medezeggenschap. U vindt in dit deel informatie over collectieve regelingen die voor werkgevers en werknemers gelden op grond van hun arbeidsovereenkomsten:
5.1. Ondernemingsraad (o.a. instellen, advies, instemming, recht op informatie)
5.2. Arbeidsomstandigheden bij de werkgever (o.a. arbobeleid, arbeidsinspectie)
5.3. Arbeidstijden voor werknemers (o.a. vaststellen, veranderen)
Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.