hoofdstuk 6.3.2.1. Toevoegen taken bij een functie (job-enrichment)
Job-enrichment (taakverrijking) doet zich voor wanneer er bij de uitvoerende taken andere taken gevoegd worden zoals voorbereidende, ondersteunende en controlerende taken (of andere uitvoerende taken).
Dit heeft doorgaans een positief effect als de volgende situatie zich voordoet:
- de medewerker beschikt over de kennis, kunde en belastbaarheid om met deze extra taak om te gaan en de medewerker is gemotiveerd en bereidt om de extra verantwoordelijkheid die dit met zich meebrengt te gaan dragen. Hij beschikt dan over de vereiste taakvolwassenheid.
- de medewerker krijgt tevens de beschikking over tijd, bevoegdheden en middelen die nodig zijn om de extra taken te kunnen vervullen.
Dat een medewerker taakverrijking doorgaans positief zal ervaren, komt doordat hij meer afwisseling en meer bevoegdheden en verantwoordelijkheden met zich meebrengt. Hierdoor kan hij vaak ook sneller zien waartoe zijn arbeid bijdraagt en wat het resultaat van zijn werkzaamheden is (feedback). Taakverrijking zorgt er voor dat het geheel aan taken van een medewerker meer in de richting komt van de betere functie zoals elders behandeld (6.2.4.).
Verder zoeken
Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 6 over personeelsmanagement. In dit deel vindt u informatie over personeelsmanagement in het algemeen (6.), naast gerichte informatie over:
6.1 Basis van het personeelsmanagement
6.2. De gewenste inzet van de factor arbeid
6.3. Maatregelen die behoren tot het personeelsmanagement
Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.