6.3.3.3. Flexibiliteit en coördinatie

Vergrote flexibiliteit leidt tot complexiteit en meer behoefte aan coördinatie. Dit wordt aangepakt via wekelijkse arbeidsplanning, standaardisatie van werk en directe aanwijzingen door leidinggevenden. Deze methoden zorgen voor efficiënte afstemming en behouden de eenheid binnen de organisatie ondanks variatie in arbeidspatronen.

 

Door het vergroten van de flexibiliteit vermindert de eenheid binnen de organisatie. De arbeidstijden, de arbeidscontracten, de arbeidsplaatsen, de werkzaamheden zullen een grotere verscheidenheid gaan vertonen, waardoor de complexiteit van de organisatie toeneemt. Daardoor ontstaat er meer behoefte aan coördinatie, teneinde deze diversiteit in goede banen te leiden.

Deze coördinatie-behoefte kan opgelost worden door bijvoorbeeld:

Een planning van de arbeidstijden van bepaalde arbeidskrachten dat wekelijks wordt bijgesteld

Daardoor kan de organisatie er voor zorgen dat er op drukke tijden meer en ook bepaalde gekwalificeerde medewerkers aanwezig zijn (6.3.6.).

Standaardisatie van werkzaamheden, uitkomsten of capaciteiten en gedragingen

Hierdoor moet het werk op een bepaalde tijd af zijn en aan bepaalde voorwaarden voldoen, opdat een ander (collega of klant) hiervan gebruik kan maken (6.3.6.).

Directe aanwijzingen door de leidinggevenden

Coördinatie kan de organisatie ook bereiken door het sturen en geven van aanwijzingen door leidinggevenden die taken verdelen. Zij kunnen controlerend optreden. Doordat leidinggevende het overzicht hebben over verschillende werkzaamheden, kan hij voor onderling afstemming zorgen (6.3.6.).

Heb je een vraag of een probleem?

Het helpt om even van gedachten te wisselen! 

Door van gedachten te wisselen krijg je meer inzicht en gevoel voor het probleem. Je begrijpt ook beter wat er mogelijk is.

Je belt ons, we bespreken de situatie en je krijgt advies.
Daar laten we het eerst bij!

Als het verder nodig is dan kun je op ons rekenen. We kunnen je verder ondersteunen, voor je bemiddelen of voor je procederen. Maar dat is nu nog niet aan de orde. Eerst even vrijblijvend en dus kosteloos contact. 

Wij zijn de mensen van arbeidsrechter.nl
arbeidsrechtkantoor
AN-i

Heb je een vraag
of een probleem? 

Het helpt om even van gedachten te wisselen

Door van gedachten te wisselen krijg je meer inzicht en gevoel voor het probleem. Je begrijpt ook beter wat er mogelijk is.

Je belt ons, we bespreken de situatie en je krijgt advies.
Daar laten we het eerst bij!

Als het verder nodig is dan kun je op ons rekenen. We kunnen je verder ondersteunen, voor je bemiddelen of voor je procederen. Maar dat is nu nog niet aan de orde. Eerst even vrijblijvend en dus kosteloos contact.  

Wij zijn de mensen van arbeidsrechter.nl
arbeidsrechtkantoor
AN-i

Verder zoeken

Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 6 over personeelsmanagement. In dit deel vindt u informatie over personeelsmanagement in het algemeen (6.), naast gerichte informatie over:

6.1 Basis van het personeelsmanagement

6.2. De gewenste inzet van de factor arbeid

6.3. Maatregelen die behoren tot het personeelsmanagement

Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.