Hoofdstuk 6.1.2. Hoe wil de organisatie die resultaten behalen?
Strategie
Organisatie willen doorgaans overleven en zich ontwikkelen om later hogere winsten te maken, op een wijze die rekening houdt met bijvoorbeeld het milieu, gezondheid en welzijn van medewerkers en derden. Organisaties kiezen voor een wijze van handelen waarmee zij trachten deze doelen te verwezenlijken. Het gaat doorgaans om een strategie waarmee zij een verantwoorde en optimale voortgang in de activiteiten (continuïteit) nastreven.
Afstemmen strategie op de omgeving
Een organisaties is afhankelijk van haar omgeving, waarvoor zij gedeeltelijk bewust heeft gekozen. De keuze voor een bepaalde doelgroep, brengt een keuze voor bepaalde concurrenten en toeleveranciers met zich mee. De omgeving wordt bovendien bepaald door de plaats waar de onderneming is gevestigd en de grenzen die de overheid aan de onderneming stelt.
De omgeving van een organisatie kan dusdanig zijn dat het verstandig is om een standaardproduct tegen een lage prijs aan te bieden. Deze strategie heeft zijn invloed op de gewenste inzet van de factor arbeid. De organisatie richt zich op efficiënt werken, om zo toch een goede marge te krijgen ondanks de lage prijs. Dit kan resulteren in een organisatie met karakteristieken als centralisatie, standaardisatie en specialisatie. Om dit te bereiken zullen er maatregelen nodig zijn, die zich richten op de inzet van arbeidskrachten (personeelsmanagement). Denk aan het scheiden van taken en het opvangen van de extra behoefte aan coördinatie die daardoor ontstaat, alsmede aan de invoering van stukloon.
Een andere omgeving vraagt mogelijk om een organisatie die een hoge kwaliteit kan leveren. Het personeelsmanagement dat bij deze strategie aansluit richt zich op een inzet van de factor arbeid die voor deze kwaliteit kan zorgen. Denk aan een flexibele en decentrale aanpak met onder andere kwaliteitskringen, werkoverleg, beoordelingssysteem met prestatiebeloning, of juist aan een homogene centrale werkwijze door het strikt controleren en standaardiseren van de productie en managers die toezicht houden.
Afstemmen strategie op de mogelijkheden van de organisatie
De strategie dient niet alleen aan te sluiten bij de omgeving maar ook bij de mogelijkheden van de organisatie. Een organisatie doet er doorgaans verstandig aan om zich te richten op datgene waar zij goed in is, waarmee zij dus het beste kan concurreren. Wil een roeister haar doel bereiken, dan kiest zij voor een handelswijze die niet alleen rekening houdt met haar omgeving (wat wil mijn sponsor en publiek en wat zijn de weersomstandigheden) maar ook met haar mogelijkheden (wat kan ik waarmaken). Houdt zij te weinig rekening met haar eigen beperkingen, dan komt zij in de problemen, hoe fanatiek zij zich ook inzet.
Een organisatie dient dus rekening te houden met haar mogelijkheden. Problemen ontstaan als een andere strategie een werkwijze vraagt die niet op die mogelijkheden aansluit. Het vereist bijvoorbeeld een inzet van medewerkers, waarvoor zij onvoldoende capaciteiten hebben, waardoor de uitvoering van de strategie gebrekkig wordt. Om een doel te bereiken staan vaak meerdere wegen open. Uit de keuze voor de wegen die begaanbaar zijn, wordt gekozen voor de weg die het meeste oplevert, dat is de mooiste of juist de kortste weg.
Het zal per organisatie verschillen of het bepalen van de strategie een bezigheid is van uitsluitend de top van de organisatie of dat andere onderdelen uit de organisatie hier participeren. Vaststellen van de strategie is toekomstgericht, waarbij de organisatie haar toekomstige omgeving en mogelijkheden inschat. Hierbij kan niemand volledig geïnformeerd zijn, waardoor er ook ruimte is voor visie en intuïtie.
Verder zoeken
Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 6 over personeelsmanagement. In dit deel vindt u informatie over personeelsmanagement in het algemeen (6.), naast gerichte informatie over:
6.1 Basis van het personeelsmanagement
6.2. De gewenste inzet van de factor arbeid
6.3. Maatregelen die behoren tot het personeelsmanagement
Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.