Hoofdstuk 2.2.2. Hoe handelen partijen als een medewerker ziek is
Verschillende onderwerpen
Wanneer de medewerker ziek wordt spelen de volgende onderwerpen een rol:
Rechten en plichten van de medewerker (2.2.2.1.);
Denk aan informatie en meldingsplicht tegenover de werkgever en de arbodienst (bedrijfsarts), (mee)werken aan re-integratie, het niet opzettelijk veroorzaken van de ziekte, niet verzwijgen van gebreken tijdens de sollicitatie, vrije keuze van de behandelmethode door de medewerker.
Rechten en plichten van de werkgever (2.2.2.2.);
Hier wordt nader ingegaan op de probleem-analyse, plan van aanpak, het re-integratiedossier, re-integratieverslag, etc.
Doorbetalen van loon, gedurende twee ziektejaren en mogelijk langer (2.2.2.3.);
Ziekteverzuimbeleid (2.2.2.4.);
Naast voorgaande kunnen er nog verplichtingen bestaan tegenover een zorgverzekeraar, wat echter per organisatie kan verschillen.
Verder zoeken
Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 2 over veranderingen die zich in een dienstverband kunnen voordoen. U vindt hierin informatie over:
2.1. Verandering functie, vestigingsplaats, arbeidsduur, etc.
2.2. Ziekte en arbeidsongeschiktheid van de werknemer
2.3. Misdragingen, disciplinaire maatregelen (o.a. schorsing, waarschuwing)
2.4. Verlof (o.a. zwangerschap, zorgverlof, ouderschapsverlof).
2.5. Non-actief stellen van werknemers door de werkgever
2.6. (on)gelijke behandeling / discriminatie
2.7. Aansprakelijkheid voor schade van de werknemer of werkgever
2.8. Overgang van de onderneming en gevolgen voor het arbeidscontract
2.9. Overnemen van arbeidsovereenkomsten
2.10. Staking en andere collectieve acties
2.11. Conflicten tussen medewerkers onderling
Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.