6.3.2.1. Toevoegen van voorbereidende, ondersteunende en controlerende taken bij een functie (job-enrichment)

Job-enrichment verrijkt functies met extra taken, wat leidt tot meer afwisseling, verantwoordelijkheid en motivatie. Vereist taakvolwassenheid, middelen en bevoegdheden om succesvol te zijn.

 

Job-enrichment (taakverrijking) doet zich voor wanneer er bij de uitvoerende taken andere taken gevoegd worden zoals voorbereidende, ondersteunende en controlerende taken (of andere uitvoerende taken).

Dit heeft doorgaans een positief effect als de volgende situatie zich voordoet:

  • de medewerker beschikt over de kennis, kunde en belastbaarheid om met deze extra taak om te gaan en de medewerker is gemotiveerd en bereidt om de extra verantwoordelijkheid die dit met zich meebrengt te gaan dragen. Hij beschikt dan over de vereiste taakvolwassenheid.
  • de medewerker krijgt tevens de beschikking over tijd, bevoegdheden en middelen die nodig zijn om de extra taken te kunnen vervullen.

Dat een medewerker taakverrijking doorgaans positief zal ervaren, komt doordat hij meer afwisseling en meer bevoegdheden en verantwoordelijkheden met zich meebrengt. Hierdoor kan hij vaak ook sneller zien waartoe zijn arbeid bijdraagt en wat het resultaat van zijn werkzaamheden is (feedback). Taakverrijking zorgt er voor dat het geheel aan taken van een medewerker meer in de richting komt van de betere functie zoals elders behandeld (6.2.4.).

Heb je een vraag of een probleem?

Het helpt om even van gedachten te wisselen! 

Door van gedachten te wisselen krijg je meer inzicht en gevoel voor het probleem. Je begrijpt ook beter wat er mogelijk is.

Je belt ons, we bespreken de situatie en je krijgt advies.
Daar laten we het eerst bij!

Als het verder nodig is dan kun je op ons rekenen. We kunnen je verder ondersteunen, voor je bemiddelen of voor je procederen. Maar dat is nu nog niet aan de orde. Eerst even vrijblijvend en dus kosteloos contact. 

Wij zijn de mensen van arbeidsrechter.nl
arbeidsrechtkantoor
AN-i

Heb je een vraag
of een probleem? 

Het helpt om even van gedachten te wisselen

Door van gedachten te wisselen krijg je meer inzicht en gevoel voor het probleem. Je begrijpt ook beter wat er mogelijk is.

Je belt ons, we bespreken de situatie en je krijgt advies.
Daar laten we het eerst bij!

Als het verder nodig is dan kun je op ons rekenen. We kunnen je verder ondersteunen, voor je bemiddelen of voor je procederen. Maar dat is nu nog niet aan de orde. Eerst even vrijblijvend en dus kosteloos contact.  

Wij zijn de mensen van arbeidsrechter.nl
arbeidsrechtkantoor
AN-i

Verder zoeken

Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 6 over personeelsmanagement. In dit deel vindt u informatie over personeelsmanagement in het algemeen (6.), naast gerichte informatie over:

6.1 Basis van het personeelsmanagement

6.2. De gewenste inzet van de factor arbeid

6.3. Maatregelen die behoren tot het personeelsmanagement

Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.