Hoofdstuk 5.2.4. Doen: het uitvoeren van het arbobeleid
Actie!
Na bezinnen, bedenken, beslissen komt doen. De werkgever die het arbobeleid gaat toepassen, heeft beslissingen genomen waarmee bekend is wie er wat, waar en wanneer, op wat voor wijze gaat uitvoeren. Het arbobeleid wordt zo in de praktijk gebracht, in samenwerking met de medewerkers (art 12 AW). Bij de uitvoering van dit arbobeleid worden de risico-beperkende maatregelen genomen, zoals dat in het plan van aanpak is uitgewerkt. Dit plan van aanpak staat in de RI&E. Dat is een arbodraaiboek voor het beperken van arbeidsrisico’s van medewerkers (5.2.3.1.).
Samenwerken, coördinatie
Uitvoeren van het arbobeleid betekent dat verschillende partijen binnen en buiten de organisatie bepaalde taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden krijgen. Het gaat om delegatie (6.2.2.) aan medewerkers, ondernemingsraad, PVT, preventiemedewerker, arbocommissie, arbodiensten, andere deskundigen en bedrijfshulpverleners. Dit geheel aan taken moet gecoördineerd worden, opdat betrokkenen het beleid gezamenlijk dragen (6.3.6.). Werkt een werkgever binnen een bedrijf of inrichting samen met andere werkgevers, dan dienen zij niet afzonderlijk maar samen de risico’s bij de arbeid te beperken (art 19-1 AW). Voor bepaalde werkgevers geldt de verplichting om schriftelijk vast te leggen hoe zij samenwerken, welke risicobeperkende maatregelen worden genomen en hoe zij daarop toezicht houden (art 19-2 AW).
“Vinger aan de pols”
Het is van wezenlijk belang er op toe te zien of en hoe de maatregelen uitgevoerd worden, om zo desgewenst bij te kunnen sturen. Dit toezicht op de uitvoering is bovendien nodig voor het vastleggen van de jaarlijkse rapportage over de uitvoering van het plan van aanpak. In deze reportage worden de risicobeperkende maatregelen omschreven, oftewel uitgewerkt op welke wijze het uitgestippelde arbobeleid in de praktijk wordt gebracht. Voordat de definitieve rapportage wordt vastgesteld wordt hierover overleg gevoerd met de ondernemingsraad, PVT. of bij het ontbreken daarvan met de belanghebbende medewerkers (art 5-3 AW). Met dat overleg over die rapportage krijgt de raad de kans om over het huidige en toekomstige arbobeleid te spreken.
Inhoud van de jaarlijkse rapportage:
De rapportage gaat over de uitvoering van het plan van aanpak, dus over het toegepaste arbobeleid. Daarbij kan voor de volgende inhoud en opbouw gekozen worden:
- Als eerste een beschrijving van de toegepaste risico-beperkende maatregelen. Denk aan het uitwerken van het ziekteverzuimbeleid, voorlichting en opleiding, begeleiding van jongere medewerkers, arbeidsgezondsheidskundig onderzoek en spreekuren, bedrijfshulpverlening, investeringen, organisatorische aanpassingen, etc.
- Ten tweede wordt het resultaat van die maatregelen behandeld, waarbij dus centraal staat hoe doelmatig de risico’s bij de arbeid worden beperkt. Daarbij wordt ook ingegaan op risico’s waarvoor nog geen maatregelen zijn getroffen, in het bijzonder risico’s die naar voren kwamen door een ongeluk of risico’s die samenhangen met beroepsziektes.
- Naast deze effectiviteit, wordt er ten derde behandeld welke investering in tijd en middelen met die risico-beperkende maatregelen gepaard ging, waarmee dus aandacht aan efficiëntie wordt besteed.
- Tot slot kan de rapportage een tussentijdse evaluatie bevatten, door af te vragen hoe het beter had gekund en of het arbobeleid aangepast moet worden om gebleken knelpunten op te lossen?
Voortdurend leerproces
De risico’s bij het werk worden regelmatig geïnventariseerd, waarna een evaluatie van de risico-beperkende maatregelen plaatsvindt. Daarmee wordt de cyclus – bezinnen, bedenken, beslissen en doen – opnieuw doorlopen. (5.2.1.).
Verder zoeken
Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 5 over de medezeggenschap. U vindt in dit deel informatie over collectieve regelingen die voor werkgevers en werknemers gelden op grond van hun arbeidsovereenkomsten:
5.1. Ondernemingsraad (o.a. instellen, advies, instemming, recht op informatie)
5.2. Arbeidsomstandigheden bij de werkgever (o.a. arbobeleid, arbeidsinspectie)
5.3. Arbeidstijden voor werknemers (o.a. vaststellen, veranderen)
Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.