Hoofdstuk 2.1. Verandering (van de arbeidsovereenkomst)
Inleiding
Voor veel werkgevers geldt dat zij geregeld omwille van de continuïteit van de onderneming veranderingen moeten doorvoeren. Dit kan dan weer leiden tot een kleine of juist ingrijpende verandering in de arbeidsverhouding van een medewerker of een groep medewerkers. Dan spelen de volgende vragen:
- Hoe moet de werkgever te werk gaan?
- Wil de medewerker meewerken of moet hij meewerken?
In welk opzicht verandert de arbeidsverhouding?
De arbeidsverhouding is het geheel van rechten en plichten tussen een werkgever en een medewerker. Deze arbeidsverhouding wordt bepaald door de inhoud van de arbeidsovereenkomst, cao, wet en andere regels, alsmede door toezeggingen die de werkgever heeft gedaan. In welk opzicht de arbeidsverhouding verandert, wordt bepaald door de onderwerpen die de werkgever wil veranderen.
Veranderen van onderwerpen die wel of niet in de arbeidsovereenkomst zijn opgenomen, die echter onbepaald hadden “kunnen” blijven
Daarbij gaat het om het veranderen van de functie (functieverandering), de werkzaamheden, de arbeidsplaats(vestigingsplaats), de arbeidstijden en het aantal arbeidsuren per week. Dergelijke onderwerpen kunnen de werkgever of medewerker “mogelijk” later zelfstandig bepalen en (of) veranderen. Dit kan hij bijvoorbeeld omdat de wet, cao of de arbeidsovereenkomst die bevoegdheid toekent. Hoofdstuk 2.1.1. gaat nader in op veranderen van deze onderwerpen (2.1.1.).
Veranderen van onderwerpen die wel in een arbeidsovereenkomst zijn overeengekomen, die meestal onbepaald “zullen” blijven als dat niet het geval is Denk daarbij aan het veranderen van het tijdstip waarop het arbeidscontract eindigt. Daarnaast aan het veranderen van onderwerpen die (op grond van een cao) schriftelijk aangegaan moeten worden, zoals het concurrentiebeding, boetebeding, afwijkende opzeggingsregeling etc. Dergelijke onderwerpen kan de werkgever niet eenzijdig wijzigen nadat de arbeidsovereenkomst is aangegaan, waarop hoofdstuk 2.1.2. nader ingaat (2.1.2.).
Veranderen van arbeidsvoorwaarden zoals loon en onkostenvergoedingen (2.1.3.)
Leidt de verandering tot een gewijzigde of nieuwe arbeidsovereenkomst?
Na de veranderingen speelt de vraag of de wijzigingen dusdanig zijn dat er gesproken moet worden van een nieuwe arbeidsovereenkomst of dat er slechts sprake is van een gewijzigde arbeidsovereenkomst. Het belang van deze vraag wordt ook In hoofdstuk 2.1.4. uitgewerkt (2.1.4.).
Overige veranderingen
In dit hoofdstuk gaat het niet om het veranderen of opnemen van onderwerpen in een collectieve arbeidsovereenkomst (1.5) of reglement (1.6). In geval van verandering van de persoon van de werkgever kan het gaan om overgang van onderneming (2.8.) of contractovername (2.9.), dan wel om verandering door het overlijden van de werkgever (3.6.2.).
Inhoudsopgave
2.1. Verandering (van de arbeidsovereenkomst)
2.1.1. Veranderen van onderwerpen die onbepaald hadden “kunnen” blijven
2.1.1.1. De medewerker gaat akkoord met de veranderingen
2.1.1.2. De medewerker gaat niet akkoord met de verandering
2.1.1.2.A. Veranderen van onderwerpen die in de arbeidsovereenkomst zijn vastgelegd
- A. Stoppen met de huidige regeling
- B. Tussenfase
- C. Bepalen van en beginnen met nieuwe regeling
- D. Uitwerking veranderingen van de volgende onderwerpen:
- – Veranderen van de functie (I.)
- – Veranderen van de werkzaamheden (II.)
- – Veranderen van de arbeidsplaats (III.)
- – Veranderen van de arbeidstijden (IV.)
- – Veranderen van de arbeidsuren per week (V.)
2.1.1.2.B. Veranderen van onderwerpen die niet in de arbeidsovereenkomst zijn overeengekomen, of veranderingen waartoe de werkgever of medewerker mag overgaan (binnen bepaalde grenzen)
- A. Stoppen met de huidige regeling
- B. Tussenfase
- C. Bepalen van en beginnen met de nieuwe regeling
- D. Uitwerking veranderingen van de volgende onderwerpen:
- Veranderen van de functie (I.)
- Veranderen van de werkzaamheden ((II.)
- Veranderen van de arbeidsplaats (III.)
- Veranderen van de arbeidstijden (IV.)
- Veranderen van de arbeidsduur (per week) (V.)
2.1.1.3. De medewerker beoogde met andere veranderingen akkoord te gaan, dan de werkgever beoogde
2.1.2. Veranderen van het concurrentie- en boetebeding, opzeggingsregeling, bepalingen die schriftelijk overeengekomen moeten worden en veranderen van het tijdstip waarop de arbeidsovereenkomst eindigt
2.1.2.1. Veranderen van het tijdstip waarop de arbeidsovereenkomst eindigt
2.1.2.2. Veranderen concurrentiebeding of boetebeding
2.1.2.3. Veranderen van een speciale opzeggingsregeling
2.1.2.4. Veranderen van onderwerpen die volgens de cao schriftelijk aangegaan moeten worden
2.1.3. Veranderen van loon en onkostenvergoedingen
2.1.4. Gewijzigde of nieuwe arbeidsovereenkomst?