Hoofdstuk 5.2.6.3. Werkoverleg per werkeenheid
Naast bovenstaande moet er per werkeenheid (te onderscheiden afdeling van de onderneming) regelmatig overleg gevoerd worden tussen de leidinggevende en de daar werkzame medewerkers of vertegenwoordigers van deze medewerkers (art 13 AW). Dit geldt niet als er voor die werkeenheid een eigen arbocommissie is ingesteld, dus als er voor die werkeenheid een onderdeelcommissie bestaat dat zich bezighoud met arbeidsomstandigheden. Bovendien geldt de verplichting tot werkoverleg niet, als arbeidsomstandigheden van de betrokken medewerkers dit niet vereist, wat mogelijk per werkeenheid verschilt.
Het werkoverleg ziet slechts op onderwerpen die de arbeidsomstandigheden op de afdeling aangaan. Dat neemt niet weg dat het zinvol kan zijn het overleg in een breder kader te plaatsen door ook de efficiëntie en effectiviteit van de afdeling tot onderwerp van overleg te maken. Elders wordt nader ingegaan op werkoverleg in het algemeen (6.3.5.).
Verder zoeken
Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 5 over de medezeggenschap. U vindt in dit deel informatie over collectieve regelingen die voor werkgevers en werknemers gelden op grond van hun arbeidsovereenkomsten:
5.1. Ondernemingsraad (o.a. instellen, advies, instemming, recht op informatie)
5.2. Arbeidsomstandigheden bij de werkgever (o.a. arbobeleid, arbeidsinspectie)
5.3. Arbeidstijden voor werknemers (o.a. vaststellen, veranderen)
Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.