Hoofdstuk 5.2.5.2. Melding en registratie van ongevallen en beroepsziekte
Melding ongeval aan de Arbeidsinspectie door de werkgever
De werkgever geeft situaties aan de Nederlandse Arbeidsinspectie door, waarbij de gezondheid of veiligheid van medewerkers in het geding was of nog steeds is. Voor die melding gebruikt de werkgever het model van bijlage I van de arboregeling (art 1.10 AB). Dit vindt zo snel mogelijk plaats. Vervolgens geeft de Arbeidsinspectie aan of er nadere gegevens nodig zijn en hoe en door wie dit verstrekt moet worden (art 9 AW). De melding vindt plaats als een medewerker in verband met het verrichten van werk een ongeval overkomt dat ernstig lichamelijk, dan wel geestelijk letsel of de dood tengevolge heeft. Verkeersongelukken bij woon-werkverkeer zijn niet meldingsplichtig. Ernstig letsel is letsel van blijvende aard of letsel waarvoor een medewerker binnen 24 uur na het ongeval in het ziekenhuis opgenomen wordt ter behandeling of observatie. Dat de werkgever een arbeidsongeval heeft gemeld, geeft hij direct door aan de bedrijfshulpverleners, alsook aan de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging of bij het ontbreken daarvan aan de belanghebbende medewerkers (art 9-2 AW)
Melding beroepsziekte door arbodienst
De arbodienst is gehouden om een beroepsziekte van een medewerker te melden bij het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten. Daar wordt kennis over beroepsziektes verzameld, onderzocht, uitgewerkt en vervolgens weer verspreidt, bijvoorbeeld door het weer terug te koppelen naar de verschillende arbodiensten. Een ziekte die geleidelijk is ontstaan door (met name) het werk van een medewerker is doorgaans een beroepsziekte. Bij beroepsziekten gaat het bijvoorbeeld om beschadiging van de hersenen door het gebruik van oplosmiddelen in bepaalde producten (OPS) en Repetitive Strain Injury (muisarm) door het (onder tijdsdruk) verrichten van zich snel herhalende bewegingen.
Registreren van het ongeval
De werkgever houdt een register bij van alle ongevallen die tot ziekteverzuim van medewerkers hebben geleid, hetgeen onderdeel van de RI&E is (5.2.1.). De registratieplicht is ruimer dan de meldingsplicht van ongevallen, daar het niet alleen om een registratie van ernstige ongelukken gaat. De registratie ziet op arbeidsongevallen (art 5-2 AW). Dat zijn ongevallen die vrijwel direct schade aan de gezondheid toebrachten, wat heeft geleid tot ziekteverzuim of het overlijden van de medewerker (art 1-3 sub i AW). De werkgever dient er voor te zorgen dat medewerkers kennis van deze lijst kunnen nemen, die namelijk bij de risico-inventarisatie en evaluatie hoort (art 5-5 AW).
Onderzoeken van het ongeval en beroepsziekte en opstellen rapport
Is er een kans op herhaling van het ongeval of beroepsziekte, dan doet de werkgever er verstandig aan om dit nader te onderzoeken en zich zonodig te laten voorlichten door deskundigen. Met het ongeluk of de beroepsziekte dient de werkgever zich bewust te worden van bepaalde risico’s en hij moet daartegen maatregelen nemen, voor zover dat redelijkerwijze van hem gevergd kan worden. De werkgever dient de RI&E aan te passen, zo dikwijls als dat nodig is, waartoe voornamelijk aanleiding kan bestaan als zich een ongeluk heeft voorgedaan of als een beroepsziekte zich openbaarde. Dat betekent dat een ongeluk of beroepsziekte met kans op herhaling een aanleiding is om bepaalde risico’s nader te inventariseren en de getroffen maatregelen te evalueren, opdat het plan van aanpak wordt aangepast en er doeltreffende maatregelen volgen. Dan leert de organisatie door de volledige leercyclus te doorlopen: bezinnen, bedenken, beslissen en doen.
Het (laten) onderzoeken van een ongeluk of beroepsziekte is ook van belang voor de werkgever als de medewerker die daardoor schade heeft geleden, zijn werkgever daarvoor aansprakelijk stelt. In dat verband dient het rapport met daarin een beschrijving van het ongeluk of de beroepsziekte, inclusief de oorzaak en de risico-beperkende maatregelen die in dat kader zijn getroffen. Het ontbreken van een dergelijk rapport bemoeilijkt bij een later proces het leveren van bewijs, welke bewijslast hoofdzakelijk op de werkgever rust (2.7.1.). De werkgever is evenwel niet meer verplicht om een dergelijk rapport op te stellen, hetgeen hij ook niet meer binnen 14 dagen aan de Arbeidsinspectie hoeft op te sturen.
Verder zoeken
Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 5 over de medezeggenschap. U vindt in dit deel informatie over collectieve regelingen die voor werkgevers en werknemers gelden op grond van hun arbeidsovereenkomsten:
5.1. Ondernemingsraad (o.a. instellen, advies, instemming, recht op informatie)
5.2. Arbeidsomstandigheden bij de werkgever (o.a. arbobeleid, arbeidsinspectie)
5.3. Arbeidstijden voor werknemers (o.a. vaststellen, veranderen)
Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.