Hoofdstuk 5.2.7. Interne en externe bijstand over arbo-beleid
Ondersteuning
Een werkgever is gehouden om zich door deskundigen te laten bijstaan, waarbij hij de keuze heeft uit (een combinatie van) (art 14 AW):
- Externe arbodienst (of een tesamen met andere werkgevers opgezette dienst);
- Interne arbodienst die bestaat uit deskundige medewerkers;
- Individuele deskundigen medewerkers of derde deskundigen.
Het werk van deze diensten of personen moet gecoördineerd worden (art 14-6 AW).
Werkgevers worden dus verplicht om van re-integratie werk te maken. Om aan die verplichting te voldoen dient er nauw samengewerkt te worden met een gecertificeerde arbodienst, waarmee een basiscontract wordt afgesloten. In dat basiscontrast staan de werkafspraken met kerndeskundigen.
In het basiscontract dat de werkgever met de arbodienst moet overeenkomen is geregeld:
– dat de arbodienst het ziekteverzuim begeleidt;
– dat de werknemer ook los van een ziekmelding naar de bedrijfsarts kan in een open spreekuur, wat preventief is bedoeld en waarvan de kosten eveneens voor rekening van de werkgever komen;
– dat de bedrijfsarts de werkplek kan bezoeken en de werkgever adviseert over preventie en dat deze bedrijfsarts jaarlijks gaat overleggen met de OR en preventiemedewerker en waar toegestaan een aanstellingskeuring gaat verzorgen en beroepsziekten gaat melden.
– dat de werknemer recht heeft op een Periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO);
– dat de werknemer recht heeft op een second opinion bij een externe (andere) bedrijfsarts als deze het niet eens is met de (eigen) bedrijfsarts;
– dat er een klachtenprocedure geldt.
De arbodienst krijgt op de eerste ziektedag een ziekmelding. Voordat er zes weken verstrijken bepaalt de arbodienst of er langdurig ziekteverzuim dreigt, in welk geval het ziektegeval nader wordt geanalyseerd. Voor deze analyse ontvangt de arbodienst gegevens van de werkgever over het ziekteverzuim op het werk, alsmede gegevens van de werknemer over de ziekte en gebreken. De probleemanalyse wordt naar de werkgever gestuurd. Het gaat hier om een omschrijving van het probleem en adviezen over het te volgen re-integratietraject.
Gedurende het re-integratietraject ondersteunt de arbodienst de werkgever bij het opstellen en bijwerken van het plan van aanpak, alsmede bij het bijhouden van het re-integratiedossier en het re-integratieverslag dat op grond van het re-integratiedossier wordt vastgesteld. De arbodienst dient de werkgever te informeren over de verschillende stimulerende maatregelen die de uitvoeringsinstelling kan verstrekken ter bevordering van de re-integratie van de medewerker (2.2.4.). Met de medewerker heeft de arbodienst minimaal eenmaal per zes weken contact om het verzuim en de re-integratie te bespreken.
Gezien de specialistische kennis die bij een arbodienst aanwezig is, zullen veel werkgevers ervoor kiezen om bepaalde taken door de arbodienst te laten verrichten. Denk aan het opstellen van een plan van aanpak en bijhouden van het re-integratiedossier, alsmede het samenstellen van een re-integratieverslag.
De afspraak met de arbodienst kan een vangnetregeling of een maatwerkregeling zijn. Bij een vangnetregeling komt de werkgever een contract met een gecertificeerde arbodienst overeen, waarna de arbodienst de kerndeskundigen inschakelt (zoals een bedrijfsarts). In geval van een maatwerkregeling kan de werkgever zelfstandige bedrijfsartsen inschakelen, waaronder minimaal een bedrijsarts moet vallen. In ieder geval is instemming van de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging vereist als een werkgever een nieuwe afspraken maakt over de uitvoering van het ziekteverzuimbeleid.
Deskundige bijstand vindt zowel plaats bij de totstandkoming van het beleid als bij de uitvoering daarvan, wat voor de meeste werkgevers verplicht is (5.2.7.1.). De in te schakelen dienst moet aan bepaalde eisen voldoen (5.2.7.2.) en zij “behoort” onafhankelijk te zijn (5.2.7.3.).
Verder zoeken
Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 5 over de medezeggenschap. U vindt in dit deel informatie over collectieve regelingen die voor werkgevers en werknemers gelden op grond van hun arbeidsovereenkomsten:
5.1. Ondernemingsraad (o.a. instellen, advies, instemming, recht op informatie)
5.2. Arbeidsomstandigheden bij de werkgever (o.a. arbobeleid, arbeidsinspectie)
5.3. Arbeidstijden voor werknemers (o.a. vaststellen, veranderen)
Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.