hoofdstuk 6.3.6.1. Hiërarchie
Organisaties zijn doorgaans ingedeeld op grond van differentiatie en specialisatie (6.2.3.). Door deze verdeling van werkzaamheden over afdelingen en werknemers ontstaat er behoefte aan afstemming. Deze behoefte aan coördinatie is op te lossen door het creëren van een “hogere” afdeling, waardoor de hiërarchie zich uitbreidt. De overkoepelende afdelingen zorgt voor onderlinge afstemming door het geven van directe leiding. Zij kan ook overgaan tot andere coördinatie instrumenten zoals standaardisatie (6.3.6.2.), het creëren van samenwerkingsverbanden (6.3.6.3.) of samenvoegen van taken (6.3.6.4.).
Door het scheppen van een hiërarchie kan een complexe organisatie een overzichtelijk en beheersbaar geheel worden
Ook dit werk heeft een hiërarchie (structuur), zonder welke het zeer lastig zou zijn bepaalde stukken tekst te vinden of te begrijpen. Voor grote en complexe organisaties betekent hiërarchie de basis voor een vatbare verdeling van werkzaamheden en bijbehorende verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Heeft een organisatie een indeling met slechts een beperkt aantal verticale en daarmee hiërarchische lagen, dan wordt er gesproken over een platte organisatie.
Bij de indeling van de organisatie gaat het doorgaans om een top, een middenkader en om uitvoerende en stafafdelingen. De top bepaalt de gewenste resultaten, de strategie, de gewenste inzet van de factoren; kapitaal, arbeid, marketing en productie. Zij bepaalt bovendien in samenwerking met het middenkader en stafafdelingen wat voor maatregelen er nodig zijn om de gewenste inzet van de factor arbeid te bereiken. Vervolgens is het aan de gehele organisatie om de gewenste inzet te bereiken waarbij, het middenkader de uitvoerende afdelingen stuurt, ondersteund door stafafdelingen.
Verder zoeken
Deze pagina is onderdeel van hoofdstuk 6 over personeelsmanagement. In dit deel vindt u informatie over personeelsmanagement in het algemeen (6.), naast gerichte informatie over:
6.1 Basis van het personeelsmanagement
6.2. De gewenste inzet van de factor arbeid
6.3. Maatregelen die behoren tot het personeelsmanagement
Zoekt u een ander onderwerp, zie dan onze trefwoorden of inhoudsopgave.